Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

TU-alumni doorbreken geluidsbarrière met ruimtevliegtuig

Alumni Jeroen Wink en Tobias Knop (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) bouwden met hun bedrijf Dawn Aerospace het prototype ruimtevliegtuig Mk-II Aurora. Op 12 november doorbrak het toestel boven Nieuw-Zeeland de geluidsbarrière. De geslaagde testvlucht is een belangrijke stap op weg naar een ruimtevliegtuig dat satellieten aan de rand van de ruimte kan brengen, waarna ze op eigen kracht hun baan bereiken. Het vliegtuig keert dan weer terug naar de aarde.

Wink en Knop hadden in 2015 een leidende rol bij het Delftse raketbouwteam Dare met de Stratos II – raket die vanuit Spanje werd gelanceerd. Twintig minuten later lag de raket verderop in de oceaan. Dat zette hen aan het denken. “We dachten: je moet zo’n raket kunnen hergebruiken. Iemand die meer thuis was in vliegtuigen dacht met ons mee en zei hoe het misschien anders zou kunnen”, vertellen de ingenieurs aan de NOS.

Op de vlucht van 12 november bereikte het 5-meter lange prototype een maximale hoogte van 25 kilometer. Het is de bedoeling dat volgend jaar de 100 kilometer bereikt wordt, de formele grens van de ruimte. Uiteindelijk zal een groter toestel van 15 meter lang en 5 meter breed satellieten naar de ruimte kunnen brengen.

Dawn Aerospace heeft vestigingen in Delft en Christchurch (Nieuw-Zeeland) en maakt voortstuwingssystemen voor satellieten. Daarmee financieren Wink en Knop het ontwikkelingsprogramma voor hun ruimtevliegtuig.

Vlucht 53 met maximale snelheid van 0,9 Mach en 15 kilometer hoogte. (Video: Dawn Aerospace)

Comments are closed.