Triple Active

Niet zonder reden: vorig jaar organiseerde studievereniging ‘Technologisch Gezelschap’ (TG) voor de eerste maal de ontwerpwedstrijd. Hier kwamen toen twee octrooiaanvragen uit. ,,Twee ja, althans één zeker en die andere daar zijn ze nog mee bezig. De student bleek een rekenfout van een factor honderd of zo gemaakt te hebben”, aldus commissaris activiteiten Menno van den Eijnden van TG.

De studenten moeten een nieuwe toepassing vinden voor nitrilderivaten. De markt hiervoor is namelijk door afnemend gebruik in de wasverzachter-industrie voor Akzo-Nobel te klein geworden.

Twaalf studentenkoppels startten vijf weken geleden aan deze opdracht. Gedreven door geldprijzen van één, twee en drieduizend gulden hebben de scheiko’s voor ‘een taai probleem’ gepoogd creatieve oplossingen te vinden. De namen als Triple Active, Dendriderik en Quat doen eerder aan energiedrankjes denken dan aan serieuze chemische toepassingen.

De derde prijs gaat naar het duo Nijdam en Schouten met een grondstof die geschikt is als baby-shampoo en wasverzachter. De gelukkige winnaars krijgen behalve duizend gulden op hun bankrekening ook een zwartgespoten houten blok met daarop een koperkleurige ‘N’ uitgereikt.

De jury had het zwaar gehad en kon niet kiezen. Met twee winnende koppels en een tekort aan gouden ‘N’-en als gevolg.

De beste oplossingen waren: Hommerson en Rijk met de stof Nitrillatex en De Jong en Romijn met ‘All task betonprotectie’.

Met een naambordje van de pseudo-firma ‘All task’ op zijn borst, houdt Aldo de Jong als een professioneel vertegenwoordiger een presentatie. Zijn produkt is dè oplossing voor alle betonaantastingsproblemen en nog goedkoop en goed voor het milieu ook. Het eerste idee voor de oplossing haalde hij van Internet. ,,We zijn fuzzy te werk gegaan, tot we uiteindelijk vanzelf de oplossing hadden”, aldus de Jong, die zegt ,,nu zo een vak over betonaantasting bij civiel te kunnen halen.”

De vier winnaars vinden het wel jammer dat ze nu het prijzengeld van de eerste en tweede prijs moeten delen. ,,Maar ik kan hier toch zeker lekker van op vakantie”, meent Nanda Rijk. Zij zag haar als milieuvriendelijke metaallak geschikte Nitrillatex winnen. Rijk: ,,We zijn allebei aan het afstuderen, maar dit kon er wel even tussendoor. Ja, die drieduizend gulden houdt je wel bezig.”

De aanwezige recruiter van Akzo-Nobel kijkt glimlachend toe. Of de prijswinnaars nu ook met meer belangstelling bekeken worden? ,,Nee, we kenden ze allemaal al, de goede studentenhebben we er al eerder uitgehaald.”
(M.L.)

Martijn Leenders

,,Dit is voor Akzo-Nobel natuurlijk de goedkoopste manier van contract-research”, maakt ir. H. Postma van de chemiegigant dinsdag aan het einde van de middag bij Scheikunde duidelijk. De aanwezige scheikunde-studenten weten dit al: voor aanvang van de ontwerpwedstrijd moesten ze een contract ondertekenen waarmee hun eventuele vindingen als eerste door Akzo-Nobel gebruikt mogen worden.

(M.L.)

Martijn Leenders