Studenten moeten in de toekomst misschien weer betalen voor hun trein- en buskaartje. Minister Hermans bespreekt vrijdag een inmiddels uitgelekte notitie in het kabinet. De nieuwe OV-kaart moet op 1 januari 2003 ingevoerd worden.
Zodra de Tweede Kamer zich over de plannen heeft uitgesproken, gaat Hermans onderhandelen met de openbaar-vervoerbedrijven.
Hermans wil de OV-bedrijven twee mogelijkheden voorleggen. De eerste is het handhaven van de week-weekendkaart. Studenten houden dan de keus tussen gratis reizen in het weekend of in de week. Hermans noemt dat in zijn notitie een ‘buitengewoon elegant instrument’ om elke student de gelegenheid te geven te ‘reizen naar behoefte’.
De tweede optie is een kortingskaart die studenten een flinke reductie geeft. Hermans denkt aan veertig procent korting in de spits en 65 procent in de daluren. Studenten krijgen dan wel een hogere basisbeurs.
Afhankelijk van het verloop van de onderhandelingen heeft de minister nog een derde mogelijkheid achter de hand: het volledig afschaffen van de OV-kaart. Ook in dat geval wordt de basisbeurs verhoogd. Studenten op kamers krijgen er dan ongeveer honderd gulden per maand bij, thuiswonende studenten honderddertig gulden.
Hermans heeft nog geen keus gemaakt. ,,Het gaat om een afweging van met elkaar strijdige belangen en doelstellingen”, schrijft hij. Bovendien hangt veel af van de onderhandelingen met de Nederlandse Spoorwegen en de busbedrijven. De nieuwe OV-kaart hoeft in elk geval niet goedkoper te zijn dan de huidige. Dat betekent dat er 740 miljoen gulden per jaar te besteden is.
Studentenorganisatie ISO is over geen van Hermans’ opties te spreken. ,,Met de afschaffing van de kaart of een kortingskaart zijn studenten uiteindelijk duurder uit”, vreest voorzitter Kristian Valk. Het liefst ziet hij dat de week-weekendkaart blijft, maar dat studenten de mogelijkheid krijgen die kaart te weigeren en in plaats daarvan geld krijgen. Die optie wordt door Hermans echter afgewezen. (HOP)
Minister Hermans bespreekt vrijdag een inmiddels uitgelekte notitie in het kabinet. De nieuwe OV-kaart moet op 1 januari 2003 ingevoerd worden. Zodra de Tweede Kamer zich over de plannen heeft uitgesproken, gaat Hermans onderhandelen met de openbaar-vervoerbedrijven.
Hermans wil de OV-bedrijven twee mogelijkheden voorleggen. De eerste is het handhaven van de week-weekendkaart. Studenten houden dan de keus tussen gratis reizen in het weekend of in de week. Hermans noemt dat in zijn notitie een ‘buitengewoon elegant instrument’ om elke student de gelegenheid te geven te ‘reizen naar behoefte’.
De tweede optie is een kortingskaart die studenten een flinke reductie geeft. Hermans denkt aan veertig procent korting in de spits en 65 procent in de daluren. Studenten krijgen dan wel een hogere basisbeurs.
Afhankelijk van het verloop van de onderhandelingen heeft de minister nog een derde mogelijkheid achter de hand: het volledig afschaffen van de OV-kaart. Ook in dat geval wordt de basisbeurs verhoogd. Studenten op kamers krijgen er dan ongeveer honderd gulden per maand bij, thuiswonende studenten honderddertig gulden.
Hermans heeft nog geen keus gemaakt. ,,Het gaat om een afweging van met elkaar strijdige belangen en doelstellingen”, schrijft hij. Bovendien hangt veel af van de onderhandelingen met de Nederlandse Spoorwegen en de busbedrijven. De nieuwe OV-kaart hoeft in elk geval niet goedkoper te zijn dan de huidige. Dat betekent dat er 740 miljoen gulden per jaar te besteden is.
Studentenorganisatie ISO is over geen van Hermans’ opties te spreken. ,,Met de afschaffing van de kaart of een kortingskaart zijn studenten uiteindelijk duurder uit”, vreest voorzitter Kristian Valk. Het liefst ziet hij dat de week-weekendkaart blijft, maar dat studenten de mogelijkheid krijgen die kaart te weigeren en in plaats daarvan geld krijgen. Die optie wordt door Hermans echter afgewezen. (HOP)
Comments are closed.