‘Transatlantische samenwerking erg succesvol’

Richard Anderson, CEO van Delta Air Lines, gaf 15 januari een drukbezochte besloten lezing over ‘Consolidation in the aviation industry’ in het Science Centre in Delft.

LR-decaan Hester Bijl opende de bijeenkomst door een aantal bijzondere gasten te verwelkomen onder wie staatssecretaris Wilma Mansveld (infrastructuur en milieu), burgemeester Bas Verkerk, KLM-directeur Pieter Elbers, cvb-voorzitter Dirk Jan van den Berg en natuurlijk de hoofdspreker Richard Anderson van Delta Airlines.

Anderson onderstreepte tijdens zijn lezing het succes van de trans-Atlantische samenwerking met KLM en Air France. “We hebben op die belangrijkste vliegroutes nu een marktaandeel van 25 procent”, zei hij. De Delta topman noemde enkele nieuwe markten waarop dergelijke joint ventures kansrijk zijn zoals Azië, Zuid-Amerika en ook wel Afrika.

Volgens Anderson heeft KLM met de joint venture in 1997 met Northwest Airlines de luchtvaartwereld een voorbeeld gegeven van nieuwe commerciële modellen en samenwerkingen of ‘consolidaties’. “Hetzelfde was het geval door de fusie met Air France”, aldus Anderson.

In 2008 nam Delta Northwest Airlines over en zette de samenwerking met KLM-Air France voort onder de Europees-Amerikaanse Open Skies overeenkomst. Inmiddels zijn de eerste stappen gezet om ook in Zuid-Amerika en Azië tot samenwerkingen te komen.

“Iedere succesvolle onderneming moet kunnen groeien”, stelde Anderson. “Organisch of anorganisch. En dat laatste gebeurt met consolidatie. Onze samenwerking is een prachtvoorbeeld van de voordelen van vrije marktwerking. Laten we hopen dat de wetgevers ons die kansen blijven gunnen.”

Anderson reikte aan het einde van de avond een cheque uit ter waarde van euro 10.000 voor het Universiteitsfonds van de TU Delft. Met subsidies, beurzen en prijzen motiveert en ondersteunt het fonds talent op de universiteit onder studenten, verenigingen, docenten, promovendi en alumni.

De dr. Albert Plesman (1889-1953) lezing werd dit jaar voor de vijftiende keer gehouden. The International Air Transport Association (IATA) initieerde deze lezing in 1954. Dr Plesman was de eerste president van KLM en medeoprichter van IATA. Albert Plesman ontving van de TU Delft in 1947 een eredoctoraat.

–> Bekijk de lezing via directe link naar Collegerama