Top ontbreekt op winterwedstrijden roeien

Hoewel de winterwedstrijden in Delft altijd een belangrijk selectiemoment zijn voor WK en Olympische Spelen, ontbrak dit jaar de nationale roeitop.

Veel Nederlandse roeitoppers zaten afgelopen zaterdag nog in hun trainingskamp in Sevilla, of waren daar net van teruggekeerd. Coryfeeën als Niels van der Zwan en Nico Rienks werden daardoor gemist bij de opening van het roeiseizoen. Ook de Delftse skiffeur Gerritjan Eggenkamp verscheen niet aan de start van de 24e editie van de winterwedstrijden.

Toch had de organiserende vereniging Proteus-Eretes het bij de vieren-met-stuurman nog steeds voor het uitkiezen. Naast een verenigingsploeg startten er nog twee combinaties met Proteus-roeiers. Daarvan deden Niels den Nijs en Olaf Wit goede zaken door met twee Nereus-heren als tweede te eindigen. Tegen het onberispelijk roeiende Argo-kwartet uit Wageningen was niemand opgewassen.

Den Nijs en Wit wonnen eerder die dag al de strijd tussen de twee-zonders. Beide roeiers maken deel uit van de verenigingsacht van Proteus, die de sterkste van Nederland geacht moet worden. Eind maart doet dit Delftse octet een gooi naar de winst op de Amsterdamse Head of the River. De overwinning daar is echter niet meer onbetwist, nu bekend is geworden dat daar ook een combinatie van de nationale Holland-acht op het water komt.

In het damesveld bleek dat Proteus-skiffeuze Hedi Poot serieuze plannen heeft met de Olympische Spelen in Sydney: de lichte dame won zaterdag probleemloos in het zware-damesveld. Dat deed ook de dames-beginnelingenvier van dezelfde vereniging. Het gestuurde kwartet liet zien de status van beginneling bij aanvang van het seizoen al ontgroeid te zijn. Ze zagen hun tomeloze race bekroond met een riante voorsprong op de rest van het veld.

In het beginnelingen-achtenveld konden de Delftse roeiers geen potten breken. Alleen de zware heren wisten op een verdienstelijke tweede plaats te finishen. Het traditioneel sterk roeiende Amsterdamse Skoll streek hier met de eer.