Campus

Toneelgroep De Spieghel en het moralisme van Andersen

,,Ik vind het leuk om voor De Spieghel te werken”, zegt acteur/regisseur Piet van der Pas, ,,omdat het een vrijgevochten bende is die door de liefde voor theater heel gedisciplineerd kan werken.’

‘ Binnenkort brengt het gezelschap ‘Het is heus waar’ op de bühne, een voorstelling voor jong en oud met sprookjes van Hans Christian Andersen.

Al vijf minuten staat de waterketel op het gasstel te fluiten. De koffie moet nog even op zich laten wachten, want Piet van der Pas zit druk te telefoneren. Met theatrale gebaren geeft hij aan dat de man aan de andere kant van de lijn wel erg lang van stof is. Wanhopig geeft hij te kennen dat hij middenin een interview zit en dat binnen een uur de repetities beginnen.

Van der Pas smijt de hoorn erop en komt meteen aanzetten met de poster van de voorstelling. ,,De Spieghel is een heel oude toneelvereniging”, begint hij, ,,maar heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een theaterplatform. We zijn produktie-gericht en het spelersbestand wisselt steeds. Een toneelvereniging bestaat uit leden die om de zoveel tijd aan de beurt moeten komen. Bij ons speelt lidmaatschap geen rol, want als je deelneemt ben je lid.”

Daarom is De Spieghel volgens hem ideaal voor studenten. ,,Tegenwoordig hebben studenten niet zoveel tijd meer. Bij ons binden ze zich niet voor lange tijd, terwijl ze zich toch in de meest vruchtbare tijd van hun leven met theater kunnen bezighouden. We staan voor iedereen open die hard voor een produktie wil werken.”

Van der Pas legt uit dat hij veel van vertelvoorstellingen houdt en dat het daarom niet verwonderlijk is dat de keus is gevallen op de sprookjes van Andersen. ,,Het is geen grote literatuur, maar ze zijn prachtige vertelteksten. Andersen was een briljant verteller en zijn sprookjes leven dan ook het meest als je ze vertelt.”

Toch worden de sprookjes niet echt voorgelezen, want de uitdaging bestaat er volgens Van der Pas uit om er een theatervorm voor te bedenken. Bij de sprookjes die voor de pauze worden vertolkt, is dat telkens een andere. Sommige zijn overigens bijna kant-en-klare eenakters. ,,Hij heeft het bijvoorbeeld over een tol en een bal die samen in een la liggen. De tol wil zich verloven met de bal, maar die voelt zich voor hem te goed, omdat hij is gemaakt van saffiaanleer. Uiteindelijk gaat hij ten onder aan grootheidswaan.”

,,Andersen was heel erg moraliserend. Dat is typerend voor zijn tijd. Het spreek mij niet aan, maar ik heb het niet weggemoffeld. Tegelijk had hij een haarscherpe kijk op het menselijke gefröbel. Hij is ook een romanticus en heeft veel gereisd om aan hoven in diverse landen zijn sprookjes voor te lezen. Vandaar dat wij op het toneel ook allemaal koffers hebben neergezet.”

Na de pauze wordt een opvoering gegeven van ‘De rode schoentjes’. ,,Een ontzettend moralistisch verhaal over een arm meisje dat voor het eerst schoenen krijgt. Als ze in de kerk is vergeet ze aan god te denken en daar wordt ze gruwelijk voor gestraft. Hier voelde ik natuurlijk een sterke behoefte om letterlijk en figuurlijk een loopje te nemen met dit sprookje.” (M.v.d.L)

‘Het is heus waar’ door De Spieghel wordt op 17, 18, 19, 23, 24 en 25 november om 20.00 uur opgevoerd in het Floratheater,Verwersdijk 1. Zo. 19 nov. is er een matinee om 15.00 uur. Reserveren: 015-2126100


Figuur 1 Scène uit ‘De Rode Schoentjes’

Mannus van der Laan

,,Ik vind het leuk om voor De Spieghel te werken”, zegt acteur/regisseur Piet van der Pas, ,,omdat het een vrijgevochten bende is die door de liefde voor theater heel gedisciplineerd kan werken.” Binnenkort brengt het gezelschap ‘Het is heus waar’ op de bühne, een voorstelling voor jong en oud met sprookjes van Hans Christian Andersen.

Al vijf minuten staat de waterketel op het gasstel te fluiten. De koffie moet nog even op zich laten wachten, want Piet van der Pas zit druk te telefoneren. Met theatrale gebaren geeft hij aan dat de man aan de andere kant van de lijn wel erg lang van stof is. Wanhopig geeft hij te kennen dat hij middenin een interview zit en dat binnen een uur de repetities beginnen.

Van der Pas smijt de hoorn erop en komt meteen aanzetten met de poster van de voorstelling. ,,De Spieghel is een heel oude toneelvereniging”, begint hij, ,,maar heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een theaterplatform. We zijn produktie-gericht en het spelersbestand wisselt steeds. Een toneelvereniging bestaat uit leden die om de zoveel tijd aan de beurt moeten komen. Bij ons speelt lidmaatschap geen rol, want als je deelneemt ben je lid.”

Daarom is De Spieghel volgens hem ideaal voor studenten. ,,Tegenwoordig hebben studenten niet zoveel tijd meer. Bij ons binden ze zich niet voor lange tijd, terwijl ze zich toch in de meest vruchtbare tijd van hun leven met theater kunnen bezighouden. We staan voor iedereen open die hard voor een produktie wil werken.”

Van der Pas legt uit dat hij veel van vertelvoorstellingen houdt en dat het daarom niet verwonderlijk is dat de keus is gevallen op de sprookjes van Andersen. ,,Het is geen grote literatuur, maar ze zijn prachtige vertelteksten. Andersen was een briljant verteller en zijn sprookjes leven dan ook het meest als je ze vertelt.”

Toch worden de sprookjes niet echt voorgelezen, want de uitdaging bestaat er volgens Van der Pas uit om er een theatervorm voor te bedenken. Bij de sprookjes die voor de pauze worden vertolkt, is dat telkens een andere. Sommige zijn overigens bijna kant-en-klare eenakters. ,,Hij heeft het bijvoorbeeld over een tol en een bal die samen in een la liggen. De tol wil zich verloven met de bal, maar die voelt zich voor hem te goed, omdat hij is gemaakt van saffiaanleer. Uiteindelijk gaat hij ten onder aan grootheidswaan.”

,,Andersen was heel erg moraliserend. Dat is typerend voor zijn tijd. Het spreek mij niet aan, maar ik heb het niet weggemoffeld. Tegelijk had hij een haarscherpe kijk op het menselijke gefröbel. Hij is ook een romanticus en heeft veel gereisd om aan hoven in diverse landen zijn sprookjes voor te lezen. Vandaar dat wij op het toneel ook allemaal koffers hebben neergezet.”

Na de pauze wordt een opvoering gegeven van ‘De rode schoentjes’. ,,Een ontzettend moralistisch verhaal over een arm meisje dat voor het eerst schoenen krijgt. Als ze in de kerk is vergeet ze aan god te denken en daar wordt ze gruwelijk voor gestraft. Hier voelde ik natuurlijk een sterke behoefte om letterlijk en figuurlijk een loopje te nemen met dit sprookje.” (M.v.d.L)

‘Het is heus waar’ door De Spieghel wordt op 17, 18, 19, 23, 24 en 25 november om 20.00 uur opgevoerd in het Floratheater,Verwersdijk 1. Zo. 19 nov. is er een matinee om 15.00 uur. Reserveren: 015-2126100


Figuur 1 Scène uit ‘De Rode Schoentjes’

Mannus van der Laan

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.