Toetreding Parijs grote stap vooruit voor Idea League

Via de Idea League krijgt de TU Delft er een belangrijke partner bij. De ParisTech is een netwerk van de belangrijkste Franse technische universiteiten, waaronder de vermaarde école Polytechnique.

De TU Delft heeft in het verleden al samengewerkt met verschillende universiteiten binnen ParisTech, waaronder de école Nationale Supérieure des Mines de Paris. ParisTech kan bogen op uitstekende contacten met het Franse bedrijfsleven en werkt samen met negen grote Chinese universiteiten. Er zijn voor de TU Delft nog andere voordelen verbonden aan de toetreding van ParisTech tot de Idea League, zoals een intensievere uitwisseling van studenten. “De Franse technische universiteiten zijn sterk theoretisch ingesteld”, vertelt Mariëtta Spiekerman, die namens de TU Delft zitting heeft in de adviescommissie van de Idea League. “Toen het complete bestuur van de ParisTech enkele jaren geleden hier op bezoek was, toonde men zich zeer geïnteresseerd in de laboratoria van de TU Delft. ParisTech-studenten zouden na een theoretische bachelor hun master in Delft kunnen doen.” Een Franse partner kan ook gunstig zijn als het komt tot een European Institute of Technology. De Fransen hebben immers een belangrijke stem in de EU.

De Idea League bestond al uit de technische universiteiten van Delft, Londen, Aken en Zúrich. ParisTech past in dat rijtje . de école Polytechnique geldt als één van de beste technische universiteiten van Europa, en is breder van opzet dan een ‘gewone’ technische universiteit. Belangrijk onderdeel van de Idea League is dat gezamenlijke werkgroepen de kwaliteit van de verschillende curricula vergelijken en beoordelen. Voor de zelfbewuste ParisTech, waar een belangrijk deel van de Franse elite wordt opgeleid, lijkt deelname aan zo’n systeem een grote stap. Maar ParisTech nam vorig jaar zelf het initiatief voor een aanvraag tot toelating.

“ParisTech beseft dat de beste Europese universiteiten nauw moeten samenwerken”, zegt Spiekerman. “Zo maak je een betere kans in de strijd om internationaal de beste studenten en onderzoekers te trekken.”

Over de toelating zijn forse discussies gevoerd. “Juist omdat de Idea League geen vrijblijvende club is”, zegt Spiekerman. “Maar de uitbreiding wordt door iedereen als een enorme versterking beschouwd. Ik verwacht niet dat de Idea League de komende jaren nog zal worden uitgebreid.” (JP)