Toch landelijke chipkaart voor studenten

Er moet toch een landelijke studentenchipkaart komen, vinden universiteiten en hogescholen.De stichting SURF, die over informatisering in het hoger onderwijs gaat, vindt al lang dat alle studenten in het hoger onderwijs dezelfde chipkaart moeten hebben.

Vijf jaar geleden heeft SURF, na veel discussie, zo’n kaart op de markt gebracht. Maar slechts een handvol universiteiten en hogescholen heeft die in gebruik genomen. Veel instellingen, waaronder de TU Delft, gaven de voorkeur aan een eigen kaart. Dat bleek echter lastig. Want als een student ergens anders een bijvak volgt, heeft hij vaak twee pasjes nodig.

Daarom hebben de universiteiten nu zelf bij SURF aangeklopt om opnieuw te proberen tot een landelijke kaart te komen. Die zal binnenkort advies uitbrengen. Ook de hogescholen worden in het project betrokken.

De stichting SURF, die over informatisering in het hoger onderwijs gaat, vindt al lang dat alle studenten in het hoger onderwijs dezelfde chipkaart moeten hebben. Die kan bijvoorbeeld gaan dienen als college-, bibliotheek-, openbaar-vervoer- en pinpas.