Is het een vliegtuig? Nee: het is JetTrain, ’s werelds eerste trein die wordt aangedreven door een vliegtuigmotor.Het nieuwe hogesnelheidsmonster haalt de 240 kilometer per uur en heeft een vermogen van liefst 3,7 megawatt % zowat genoeg om half Delft van stroom te voorzien.
Fabrikant Bombardier verwacht er veel van. De trein is speciaal bedoeld voor het elektriciteitsloze achterland van Canada. Denk overigens niet aan een rijdende straaljager: de gasturbine van JetTrain drijft een elektromotor aan en zit ingebouwd in iets wat sprekend lijkt op iedere andere hogesnelheidstrein.
,,Ik denk dat het een uitkomst kan zijn voor landen als de VS, China, Rusland en Australië”, zegt Marco van der Wel, een aio die bij werktuigbouwkunde onderzoek doet naar gasturbines. ,,Je hoeft geen elektriciteitsnet aan te leggen in de woestijn. Wat dat betreft lijkt het me dat ze de investering eruit halen.” Van der Wel schat in dat een tochtje in de straaljagertrein duur zal zijn. ,,Veel zal afhangen van de vraag hoeveel brandstof hij precies verbruikt. Dat verbruik is beslist hoger dan bij een gewone diesellocomotief. Maar in ruil voor die meerkosten op je treinkaartje reis je flink snel over de middellange afstand. Zonder te vliegen, wat na 11 september misschien een voordeel is. Hoewel het natuurlijk ook goed kan misgaan als er bij 240 kilometer per uur iets gebeurt.”
Prof.dr.ing. Ingo Hansen, hoogleraar vervoers- en verkeersvoorzieningen bij Civiele Techniek en Geowetenschappen, moet het allemaal nog zien. ,,De bestaande spoorlijnen in de VS en Canada zijn ontworpen voor snelheden van maximaal 150 kilometer per uur. Een hogere snelheid is niet toegestaan vanwege de bestaande overwegen. Een hogere snelheid is dus alleen haalbaar als de overwegen worden vervangen door kunstwerken met ongelijkvloerse kruisingen en ruimere boogstralen in het alignement en er een steviger bovenbouw wordt toegepast.”
Hansen wijst erop dat er sinds enige jaren al hogesnelheids-diesellocomotieven bestaan die tot 230 kilometer per uur halen en voorziet dat de straaljagertrein veel lawaai zal maken en uitlaatgassen uitspuwt. Bombardier bezweert overigens dat het wel meevalt.
Ideaal zou het zijn als de motor van de straaljagertrein een zogeheten recuperator kon gebruiken, weet Van der Wel: een warmtewisselaar die de restwarmte van de motor (de uitlaatgassen) opvangt en hergebruikt voor elektriciteitsopwekking. ,,Dat zou de efficiëntie misschien kunnen verdubbelen. Maar zo’n recuperator is zo groot, dat het erg moeilijk is om hem kwijt te kunnen.”
Hansen verwacht een andere toekomst voor de passagierstrein. ,,Het concept van locomotiefgetrokken reizigerstreinen is in Japan en Europa al enkele decennia geleden verlaten ten gunste van treinstellen met vele aangedreven assen. Die kunnen sneller optrekken, steilere hellingen nemen en zijn flexibeler inzetbaar. Dus het nieuws van de turbotrein spreekt niet tot mijn verbeelding.”
Is het een vliegtuig? Nee: het is JetTrain, ’s werelds eerste trein die wordt aangedreven door een vliegtuigmotor.
Het nieuwe hogesnelheidsmonster haalt de 240 kilometer per uur en heeft een vermogen van liefst 3,7 megawatt % zowat genoeg om half Delft van stroom te voorzien. Fabrikant Bombardier verwacht er veel van. De trein is speciaal bedoeld voor het elektriciteitsloze achterland van Canada. Denk overigens niet aan een rijdende straaljager: de gasturbine van JetTrain drijft een elektromotor aan en zit ingebouwd in iets wat sprekend lijkt op iedere andere hogesnelheidstrein.
,,Ik denk dat het een uitkomst kan zijn voor landen als de VS, China, Rusland en Australië”, zegt Marco van der Wel, een aio die bij werktuigbouwkunde onderzoek doet naar gasturbines. ,,Je hoeft geen elektriciteitsnet aan te leggen in de woestijn. Wat dat betreft lijkt het me dat ze de investering eruit halen.” Van der Wel schat in dat een tochtje in de straaljagertrein duur zal zijn. ,,Veel zal afhangen van de vraag hoeveel brandstof hij precies verbruikt. Dat verbruik is beslist hoger dan bij een gewone diesellocomotief. Maar in ruil voor die meerkosten op je treinkaartje reis je flink snel over de middellange afstand. Zonder te vliegen, wat na 11 september misschien een voordeel is. Hoewel het natuurlijk ook goed kan misgaan als er bij 240 kilometer per uur iets gebeurt.”
Prof.dr.ing. Ingo Hansen, hoogleraar vervoers- en verkeersvoorzieningen bij Civiele Techniek en Geowetenschappen, moet het allemaal nog zien. ,,De bestaande spoorlijnen in de VS en Canada zijn ontworpen voor snelheden van maximaal 150 kilometer per uur. Een hogere snelheid is niet toegestaan vanwege de bestaande overwegen. Een hogere snelheid is dus alleen haalbaar als de overwegen worden vervangen door kunstwerken met ongelijkvloerse kruisingen en ruimere boogstralen in het alignement en er een steviger bovenbouw wordt toegepast.”
Hansen wijst erop dat er sinds enige jaren al hogesnelheids-diesellocomotieven bestaan die tot 230 kilometer per uur halen en voorziet dat de straaljagertrein veel lawaai zal maken en uitlaatgassen uitspuwt. Bombardier bezweert overigens dat het wel meevalt.
Ideaal zou het zijn als de motor van de straaljagertrein een zogeheten recuperator kon gebruiken, weet Van der Wel: een warmtewisselaar die de restwarmte van de motor (de uitlaatgassen) opvangt en hergebruikt voor elektriciteitsopwekking. ,,Dat zou de efficiëntie misschien kunnen verdubbelen. Maar zo’n recuperator is zo groot, dat het erg moeilijk is om hem kwijt te kunnen.”
Hansen verwacht een andere toekomst voor de passagierstrein. ,,Het concept van locomotiefgetrokken reizigerstreinen is in Japan en Europa al enkele decennia geleden verlaten ten gunste van treinstellen met vele aangedreven assen. Die kunnen sneller optrekken, steilere hellingen nemen en zijn flexibeler inzetbaar. Dus het nieuws van de turbotrein spreekt niet tot mijn verbeelding.”

Comments are closed.