Titels beter beschermen

Europees overleg over de bescherming van titels is geboden. Anders loopt de kwaliteit van het diploma gevaar.Dat vindt Tweede-Kamerlid Camiel Eurlings (CDA).

Eurlings wil dat minister Hermans de bescherming van titulatuur internationaal aan de orde stelt. Met de medeondertekenaars van de Bologna-verklaring, het Europese verdrag dat 29 landen verplicht hun hogeronderwijsstelsels op elkaar af te stemmen, moet de bewindsman volgens Eurlings maatregelen treffen tegen de ‘ondermijning van de goede naam van het hoger onderwijs in ons land’. (WvD/HOP)

Dat vindt Tweede-Kamerlid Camiel Eurlings (CDA). Onlangs bleek een levendige handel te bestaan in diploma’s van buitenlandse postbusuniversiteiten. Tegen betaling van een forse som kunnen klanten hun cv opwaarderen met een heuse academische graad. In veel gevallen wordt de titel verleend op basis van vrijstellingen, gebaseerd op werkervaring van de ‘student’. Vaak kan het diploma na een korte particuliere cursus vervolgens worden ingeruild voor een Nederlandse bul.