Time Out – The Voice of Design

Als The Voice of Holland al aansloeg bij studenten, is de Rotterdam Designprijs in museum Boijmans Van Beuningen een gegarandeerde hit. En stemmen kan nog.

De Rotterdam Designprijs, die wil elke ontwerper wel winnen. Alleen, wie de vijftienduizend euro van deze elfde editie wint, dat bepaalt een vakjury met onder anderen IO-professor Matthijs van Dijk. Jíj stemt voor de Premsela Publieksprijs, via designprijs.nl of de speciaal daarvoor ontworpen app. Ook belangrijk, want er zitten nogal wat spannende ontwerpen tussen. Kostuums voor de Black Eyed Peas bijvoorbeeld, en een opera met microscopische wormpjes. In totaal vijftien genomineerden gaan de strijd aan.

Van Dijk nomineerde NRC Media, NRC Handelsblad en NRC Next (‘voor hun eigenzinnige, inhoudelijke, maar explorerende rol in relatie tot andere dagbladen’), MyAmbiance led-lampen van Philips (‘om de industriële volmaaktheid, schoonheid en gebruiksvriendelijkheid van de lampen en omdat Philips met het principe van de led-lamp ons allen verantwoordelijk maakt voor een toekomstige duurzame samenleving’) en het Vlaamsch Broodhuys van Dimitri Roels, ‘voor de kwaliteit en de verscheidenheid van het brood dat zij maken’, schrijft Van Dijk op de site van de prijs. ‘Niet alles hoeft anders of nieuw te zijn. Sommige producten zijn ‘tijdloos’ doordat ze een belang adresseren in mensen dat zo fundamenteel is, een belang dat voortkomt vanuit wie we in ons diepste wezen zijn. De producten ontstijgen daarmee het bevredigen van tijdsafhankelijke behoeften. Brood is typisch zo’n product.’

Andere interessante kandidaten: het eetbare landschap, Nu Hier en Werkplaats Buijtenland van Ester van de Wiel, De Light Blubs en inrichting van Llove Hotel door Pieke Bergmans en De Fabriek van Piet Hein Eek.

Avro’s Kunstuur (zaterdag om 17.00 uur) besteedt tot de prijsuitreiking wekelijks aandacht aan de Rotterdam Designprijs. Op 9, 10 en 11 februari zijn op de beursvloer van Object Rotterdam talkshows met externe ontwerpers over de genomineerden (15.30 uur). Die zijn dan ook wel een gesprekje waard; eerder wonnen grote namen als Studio Dumbar, Hella Jongerius en Thonik.

Rotterdam Designprijs, tot en met 12 februari in Museum Boijmans Van Beuningen.

www.designprijs.nl en www.boijmans.nl

Vijftig studenten van verschillende faculteiten deden op 22 januari tentamen vanuit acht verschillende studiecentra van de Open Universiteit. Maar door een computerstoring kwam het merendeel van de tentamens niet in de centrale database van de OU terecht.

Keuze
De centrale commissie voor de examens van de universiteit besloot daarop de studenten de keuze te geven tussen een zes voor het tentamen of voor een herkansing. Een belangrijke rol bij die snelle beslissing speelde de omstandigheid dat een deel van de betrokken studenten in verre buitenlanden woont. Zij hadden het afleggen van het tentamen gecombineerd met een bezoek aan Nederland. “Een van hen vloog de volgende dag terug naar Vietnam”, zegt een woordvoerder van de OU. “Voor zulke studenten is het geen optie om het tentamen een week later over te doen. Zij zouden dan zwaar gedupeerd zijn.”

Van de vijftig tentamens werden er uiteindelijk achttien teruggevonden die gewoon konden worden nagekeken. Ook de vier studenten die het tentamen onvoldoende hadden gemaakt kregen – uit het oogpunt van rechtsgelijkheid – de keuze tussen een herkansing en een beoordeling met het cijfer 6.

Compliment
De woordvoerder benadrukt dat de OU met alle betrokken studenten contact heeft gehad en dat de Studentenraad het bestuur gecomplimenteerd heeft met de afhandeling van de kwestie. De klacht dat de OU zich aan tentamenfraude schuldig maakte, zou niet uit de raad afkomstig zijn.