Time Out – Ingewikkelde psyche

Psychologie in de bètastad van Nederland aankomende vrijdag. Dan kan men kijken naar het psychologische toneelstuk Equus. Delft is de stad van de harde bètawetenschappen. Een gemeenschap van TU’ers en TNO’ers die vaak weinig op hebben met softe wetenschappen zoals psychologie.

Interessant om de blik eens te verruimen en een voorstelling te bekijken die dieper ingaat op de psyche.
Vrijdag voert het Nationale Toneel hun voorstelling Equus op in Theater de Veste. In deze voorstelling staan de gruwelijke daden van de zeventienjarige Alan Strang centraal. Hij is een doodgewone staljongen die veel om zijn paarden geeft. Toch komt hij er plotseling toe om van zes paarden de ogen uit te steken.

Waarom doet hij dit? Waar is het misgegaan en wat was zijn redenering, als die er al is geweest? Deze en andere psychologische vragen vormen de basis voor het toneelstuk Equus. Psychiater Martin Dysart zoekt naar de antwoorden. Hij probeert ze te ontfutselen aan de stille, fantasierijke puber.
Tijdens zijn zoektocht krijgt de psychiater niet alleen meer inzicht in de ingewikkelde psyche van Alan. Hij raakt gefascineerd door het leven van de jongen. Meer en meer trekt hij de vergelijking met zijn eigen bestaan dat veel minder fantasie en passie kent.

De thriller Equus werd al eerder succesvol opgevoerd op beroemde locaties zoals Broadway en West End. Hierbij was de rol van Alan Strang weggelegd voor Daniel Radcliffe, beter bekend als Harry Potter. Nu haalt het Nationale Theater deze voorstelling naar Nederlandse zalen, waaronder De Veste in Delft. Het stuk heeft zich dus al bewezen, en ook het Nationale Toneel heeft een sterke reputatie. Dit alles belooft een geslaagde avond te worden, zelfs voor bèta’s.

Equus, Theater De Veste
Vrijdag 11 december, aanvang 20.15 uur
Kaarten  €21,50 (CJP €15,00)

In mei vorig jaar liep een student ernstig hoofdletsel op na een val van een buitenbar. De vader van het slachtoffer vroeg Duwo waarom de corporatie niet eerder was opgetreden tegen de buitenbarren.

De verhuurder testte de timmerwerken en kwam tot de conclusie dat ze niet stevig genoeg waren. Een verbod volgde. Bewoners haalden handtekeningen op, omdat de barren een belangrijke sociale functie vervulden. Duwo zei daarop graag met de studenten rond de tafel te willen indien zij met een oplossing kwamen.

De bewoners kwamen met vier voorstellen ter vervanging van de barren. Een van de varianten heeft de voorkeur van zowel de studenten als Duwo, maar wordt wel een beetje aangepast. “Het wordt een herstel van de oude situatie, maar dan op een manier die niet gevaarlijk is door een steviger constructie”, zegt Sander Jongerling, hoofd Beheer van Duwo. “Het streven is om de barren klaar te hebben voordat het lekker weer wordt.”