Elf TU-studenten doen met zonnewagen Nuna 3 mee aan de World Solar Challenge, een race van 3010 kilometer dwars door Australië. Delta volgt de voorbereidingen voor de race op de voet.
Een flits oranje door een tropische omgeving. Dat was het tafereel afgelopen zondag toen Nuna 3 haar eerste testkilometers maakte in de jungle van Noord-Australië.
Het is verboden voor alle teams om nu met een zonnewagen op de officiële raceroute te rijden, dus trok het Nuon Solar Team naar de Arnhem Highway, een snelweg met een Nederlands getinte naam. Brengt dat geluk?
“Het ging inderdaad erg goed, maar het is wel vreselijk warm. Ikzelf en de binnenkant van de auto waren drijfnat”, zegt Oskar van Dijk, die benoemd is tot een van de Nuna-piloten. “Maar dat zie je pas als je uitstapt. We dachten eerst dat er een waterzak gescheurd was, maar het stoeltje zat zo comfortabel dat ik niet merkte dat ik degene was die langzaam leeg zweette.”
Van Dijk reed zondag maar liefst anderhalf uur door, maar zijn uithoudingsvermogen was niet het enige onderwerp van observatie. Ook de mechanische onderdelen moeten uitmuntend functioneren, iets waar het team goed op let.
“In Nederland hebben we gereden met een enkelzijdig opgehangen achterwiel, maar dat was net iets te slap. Een nieuw ontwerp was al klaar voor ons vertrek, maar dat is in de afgelopen dagen pas ingebouwd”, zegt Van Dijk, die ook als hoofdontwerper heeft gefungeerd het afgelopen jaar.
Het achterwiel wordt nu door twee lichte dempers ondersteund en dit biedt veel meer stabiliteit. “We hebben nog steeds een veel compactere vering als voorganger Nuna 2, maar hij rijdt net zo voortreffelijk.”
Het testen ging zo voorspoedig dat er meteen weer een datum gepland staat. Even weer naar de werkplaats in Darwin, alles doorlichten en schoonmaken, en dan snel weer terug naar de jungle. Het is nu zaak om de auto mechanisch te finetunen, zodat de zonnewagen zo snel mogelijk in ‘racestaat’ verkeert. Dan kunnen de echte metingen plaatsvinden, die belangrijk zijn voor een optimale strategie tijdens de World Solar Challenge zelf.
“Bij de volgende test gaat er nog een nieuwe voorwielophanging in, die is iets gelikter, met minder onderdelen. En dan duurt het niet lang meer voordat Nuna 3 racewaardig is,” aldus Van Dijk.
Ook de concurrentie zit op het vinkentouw want afgelopen weekend zette het Belgische Solar Team voet op Australische bodem. Zij zijn inmiddels ook hun auto aan het voorbereiden op de eerste testen.
De Twentse ‘concullega’s’ volgen het Delftse spoor nauwgezet, want evenals het Nuon Solar Team een paar weken geleden, zijn zij momenteel bezig met een verkenning van de route vanuit Adelaide. (DK)
“Het testen ging erg goed, maar het is wel vreselijk warm in de auto”, aldus coureur Oskar van Dijk. (Foto: Nuon Solar Team)
Een flits oranje door een tropische omgeving. Dat was het tafereel afgelopen zondag toen Nuna 3 haar eerste testkilometers maakte in de jungle van Noord-Australië.
Het is verboden voor alle teams om nu met een zonnewagen op de officiële raceroute te rijden, dus trok het Nuon Solar Team naar de Arnhem Highway, een snelweg met een Nederlands getinte naam. Brengt dat geluk?
“Het ging inderdaad erg goed, maar het is wel vreselijk warm. Ikzelf en de binnenkant van de auto waren drijfnat”, zegt Oskar van Dijk, die benoemd is tot een van de Nuna-piloten. “Maar dat zie je pas als je uitstapt. We dachten eerst dat er een waterzak gescheurd was, maar het stoeltje zat zo comfortabel dat ik niet merkte dat ik degene was die langzaam leeg zweette.”
Van Dijk reed zondag maar liefst anderhalf uur door, maar zijn uithoudingsvermogen was niet het enige onderwerp van observatie. Ook de mechanische onderdelen moeten uitmuntend functioneren, iets waar het team goed op let.
“In Nederland hebben we gereden met een enkelzijdig opgehangen achterwiel, maar dat was net iets te slap. Een nieuw ontwerp was al klaar voor ons vertrek, maar dat is in de afgelopen dagen pas ingebouwd”, zegt Van Dijk, die ook als hoofdontwerper heeft gefungeerd het afgelopen jaar.
Het achterwiel wordt nu door twee lichte dempers ondersteund en dit biedt veel meer stabiliteit. “We hebben nog steeds een veel compactere vering als voorganger Nuna 2, maar hij rijdt net zo voortreffelijk.”
Het testen ging zo voorspoedig dat er meteen weer een datum gepland staat. Even weer naar de werkplaats in Darwin, alles doorlichten en schoonmaken, en dan snel weer terug naar de jungle. Het is nu zaak om de auto mechanisch te finetunen, zodat de zonnewagen zo snel mogelijk in ‘racestaat’ verkeert. Dan kunnen de echte metingen plaatsvinden, die belangrijk zijn voor een optimale strategie tijdens de World Solar Challenge zelf.
“Bij de volgende test gaat er nog een nieuwe voorwielophanging in, die is iets gelikter, met minder onderdelen. En dan duurt het niet lang meer voordat Nuna 3 racewaardig is,” aldus Van Dijk.
Ook de concurrentie zit op het vinkentouw want afgelopen weekend zette het Belgische Solar Team voet op Australische bodem. Zij zijn inmiddels ook hun auto aan het voorbereiden op de eerste testen.
De Twentse ‘concullega’s’ volgen het Delftse spoor nauwgezet, want evenals het Nuon Solar Team een paar weken geleden, zijn zij momenteel bezig met een verkenning van de route vanuit Adelaide. (DK)
“Het testen ging erg goed, maar het is wel vreselijk warm in de auto”, aldus coureur Oskar van Dijk. (Foto: Nuon Solar Team)
Comments are closed.