Test met intelligente straatverlichting

De TU test momenteel op een deel van de campus een systeem van intelligente straatverlichting waarmee tot tachtig procent energie kan worden bespaard. Het systeem, waarop patent is aangevaagd, is ontworpen door alumnus Management of Technology Chintan Shah.

Het systeem van Shah bestaat uit lantaarnpalen met LED-verlichting, omgevingssensoren en draadloze communicatie. Daarmee dimmen lantaarnpalen hun lichten tot ongeveer twintig procent van de normale sterkte als er niemand op straat is. Pas als er iemand langskomt, schakelt de verlichting op volle sterkte.

De draadloze communicatie zorgt ervoor dat de hele straat mee schakelt. Intelligente straatverlichting bespaart volgens de schattingen van Shah ook nog eens de helft op onderhoudskosten. De lampen geven zelf aan de servicedienst door dat ze stuk zijn.

De test op de campus was de prijs die Shah in maart 2010 won in de Campus Energy Challenge en is bedoeld om het systeem goed af te stemmen, zodat de lampen niet feller gaan schijnen bij zwiepende takken of voorbijlopende katten. Shah werkt met zijn bedrijf Tvilight aan de marktintroductie van het systeem en verwacht binnen drie tot vijf jaar winstgevend te kunnen zijn.

Het is een best zwaar ding, de Bouncer die IO-studente Roos Stone ontwikkelde in opdracht van hockeyfabrikant Dita International. Stalen poten omwikkeld met postbode-elastiekjes en een zware stalen deksel moeten tegenwicht bieden tegen het geweld van gepushte en geslagen hockeyballen.
“Het is een trainingstool”, legt Stone uit. Ze had gekeken bij hockeytrainingen voor de jeugd en het viel haar op, met haar achtergrond in korfbal, dat veel pupillen stonden te wachten totdat ze weer aan de beurt zijn. Met de Bouncer kun je elk moment aan de beurt zijn. Het idee is simpel: zet het apparaat op een grasveld met een schare
hockeykindjes er omheen en schieten maar. De bal verdwijnt ergens tussen de pootjes en stuitert er – als alles  goed gaat – langs onvoorspelbare hoek weer onderuit. Iedereen kan de bal krijgen en dus moeten ze allemaal alert blijven.
Het moeilijkst was de materiaalkeuze, vertelt Stone. Toen ze alleen met staal werkte, maakte het apparaat een enorm kabaal als er een bal op kwam. Maar terugkaatsen, ho maar. De combinatie van elastiekjes rond de stalen pootjes bleek een stuk beter te werken. Maar nog steeds blijft er wel eens een bal steken. Niettemin is Stone tevreden over het resultaat. Eindcijfer 8,5