Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Test: De eerste zonneauto

De eerste elektrische zonne- gezinsauto kwam deze week langs op de Delftse campus. Delta testte de auto en vroeg Nuna-expert Steven de Rooij wat hij ervan vindt.

Studenten discussiëren over de Sion Car. (Foto’s: Mirjam van der Ploeg)

De Sion van het Duitse bedrijf Sono Motors rijdt zoals elke elektrische auto: stil, sluiks en met een super acceleratie dankzij de 80 KW (kilowatt) elektromotor. Er is plek voor vier volwassenen, een vlakke laadruimte achterin, en voorin groeit mos voor een betere luchtkwaliteit.

Na een tocht langs Europese hoofdsteden in Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Duitsland doet het Sono Motors promotieteam nu Nederland aan. Ze boden geïnteresseerden een proefrit aan over een afgesloten parcours. Afgelopen dinsdag was dat bij Lijm & Cultuur in Delft.

Verschil met Nuna
Delta vroeg TU-student Steven de Rooij, vorig jaar technisch manager bij het Nuon Solar team, wat hij ervan vond: “Bij de Nuna draait alles om efficiëntie en de auto heeft nul comfort. Nuna rijdt 80 kilometer per uur bij een motorvermogen van 800 Watt, en de hele wagen weegt 140 kilogram. Als je die techniek naar consumentenauto’s wilt overbrengen, moet je aanpassingen maken voor de markt, en ik denk dat ze dat goed hebben gedaan.”

Met 35 kWh (kilowattuur) aan batterijen haalt de Sion 250 kilometer, en als de zon schijnt komen daar nog 30 gratis kilometers bij. Het maximum vermogen van de zonnecellen is 1,2 kilowatt, opgebracht door 330 cellen, verspreid over 7,5 vierkante meter aan alle kanten van de auto. Dat ziet er erg ecologisch uit, maar de Sion is dus voor 90 procent een oplaadbare elektrische auto.

De Rooij is verrast door de lage kosten van de zonnepanelen. Sono Motors claimt een efficiëntie van 24 procent. “Ik zou denken dat 330 van zulke hoogwaardige cellen net zo veel kosten als de hele auto.”

Mos om de binnenkomende lucht in de auto te reinigen.

Net als de T-Ford van een eeuw geleden is de Sion alleen in het zwart leverbaar. Dat drukt de kosten, evenals als het gebruik van standaard onderdelen uit de auto-industrie. Sono Motors had vijfduizend inschrijvingen nodig voor de crowdfunding. De lijst telt nu meer dan 7.300 reserveringen. Eind volgend jaar moet de auto leverbaar zijn.

 

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.