Terugkeer basisbeurs niet zonder debat

In de Tweede Kamer is een debat over de terugkeer van de basisbeurs in volle gang. Waarom krijgen pechstudenten niet meer compensatie voor de hoge schulden die ze opliepen in het leenstelsel? vragen de oppositiepartijen. Sinds 2015 kregen nieuwe studenten geen basisbeurs meer. Dat heeft tot hogere schulden geleid en daarom komt het huidige kabinet voor deze studenten met een tegemoetkoming. Daar is een miljard euro voor uitgetrokken.

De oppositiepartijen vinden dat te weinig. Wie vier jaar basisbeurs is misgelopen, krijgt straks zo’n 1.400 euro. Dat staat niet in verhouding tot het misgelopen geld. SP, DENK, JA21 en de Partij voor de Dieren leggen het CDA het vuur na aan de schenen: is het geen politieke keuze om deze studenten zo weinig te compenseren?

Het debat duurt naar verwachting nog de hele dag. De regeringspartijen zullen op details voorstellen doen om de kabinetsplannen enigszins te verbeteren, terwijl de oppositie met radicalere kritiek komt. Maar uiteindelijk is bijna iedereen in de Tweede Kamer blij dat de basisbeurs terugkomt. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl