Tekentafeltalenten – Pleister voor het zagen

Geen idee wat je moet geven voor vaderdag dit jaar? De Perfect Aid van IO’er Jesper Minjon is hét perfecte cadeau. Jammer dat hij niet op grote schaal gemaakt wordt.

Klussen, daar komen ongelukken van. Zeker als het gaat om werken met elektrische apparaten. Met die gedachte in het achterhoofd én de vraag van Perfect Pro om iets te ontwerpen dat het werken op de bouw verlicht, ging Jesper Minjon (27) aan de slag met zijn bachelor-eindontwerp. “Een ondersteunend product voor de vakman moest het worden, maar geen gereedschap”, vertelt Minjon. “Het bedrijf produceert al bouwradio’s: extra luid en robuust.”

De student besloot zich te richten op zzp’ers in de bouw. “Die werken vaak bij particulieren thuis, soms op wel drie verschillende adressen per dag. Hoe sneller ze hun spullen kunnen installeren en opruimen, hoe meer tijdwinst ze behalen – wat natuurlijk weer geld oplevert. Bij die particulieren zijn ze vaak met meer apparaten tegelijk bezig: ze moeten boren, zagen, willen muziek luisteren…” Dat hij ‘iets moest’ met een haspel, was voor Minjon dan ook al snel duidelijk. Een bouwhaspel is vijftig meter lang – béétje overdreven voor gebruik binnenshuis. De haspel voor Perfect Pro moest dus compacter en multifunctioneel worden. Minjon maakte het snoer korter en bouwde twee stekkerdozen in: één om op vijf meter van het stopcontact te gebruiken, en één extra uitneembare voor weer een stukje verderop. Praktisch, want makkelijk te vervoeren en supersnel weer op te rollen, maar nog net niet genoeg. ‘Wat gaat er nou het meest kapot in de bouw?’, vroegen zijn begeleiders zich af. Dat bleken niet alleen spullen; maar vooral ook mensen. Heikel puntje. “Want de gemiddelde zzp’er belt niet aan op zijn klusadres met zijn gereedschapskist in zijn ene hand, en een ehbo-doos in de andere. De klanten zien hem al aankomen: ‘O jee, straks zit het bloed aan de muren’.” Dus wat doet de gemiddelde professionele klusser als hij zijn vinger eraf zaagt? “Die loopt ‘even’ naar zijn bus, waar hij meestal wel ergens een verbanddoosje heeft liggen”, lacht Minjon.

Inkoppertje dat ín de haspel een ehbo-doos moest komen. “Discreet weggewerkt, maar altijd bij de hand. Als er nu een ongeluk gebeurt, hoeft de klusser alleen maar het snoer naar zijn haspel (ondertussen Perfect Aid gedoopt) te volgen om zich te verbinden.”

Fantastisch, een perfect concept, oordeelde Perfect Pro. Beetje jammer alleen van het automatische opwindmechanisme dat hij had gebruikt, want dat gaat waarschijnlijk snel stuk. “Met een ‘handslinger’ zou mijn Perfect Aid robuuster worden.” Toch is Minjon niet van plan dat aan te passen. Hij kreeg er al een 8 voor. Maar bovenal druist zo’n slinger in tegen zijn principes. “Bij IO moet je innovatief zijn, niet bang zijn om iets nieuws toe te passen.”

Overigens zou de Perfect Aid wel robuust genoeg zijn voor de particuliere markt, opperde ‘zijn’ bedrijf. “Daar wordt hij minder intensief gebruikt, en hobbyisten zijn nu eenmaal zuiniger op hun spullen.” De student wil zich er vooralsnog niet mee bezig houden. Bij die nieuwe boor voor vaderdag mag voorlopig dus een handzaam, apart verbandsetje.

Van de nieuwe eerstejaars zei 59 procent zich ‘zeker wel’ te hebben ingeschreven als de basisbeurs nu al zou zijn afgeschaft. Daarnaast gaf ongeveer 35 procent aan zich ‘waarschijnlijk wel’ te hebben ingeschreven. Vijf procent dacht zich ‘waarschijnlijk niet’ en twee procent zou zich ‘zeker niet’ hebben aangemeld.

Aan het onderzoek deden 650 studenten mee. Het merendeel (83 procent) studeert aan de universiteit, de rest in het hbo. Het bureau voerde de enquête op eigen initiatief uit. Een rapport met onderzoeksverantwoording is niet beschikbaar.

Bijna geen van de bevraagde eerstejaars zou de omzetting van de basisbeurs in een lening een goede ontwikkeling vinden, stelt Labyrinth in een persbericht. De eerstejaars menen dat een studie dan niet meer voor iedereen toegankelijk is. Twee op de vijf eerstejaars zeggen bovendien dat hun ouders financieel meer moeten bijspringen als de basisbeurs wordt afgeschaft.

Tweederde van de eerstejaars studenten die in maart mochten stemmen, liet de mogelijke afschaffing van de basisbeurs en de hoge kosten voor het volgen van een tweede masteropleiding meewegen in zijn stemgedrag.

Dit voorjaar deed ook de LSVb onderzoek naar de gevolgen van het afschaffen van de basisbeurs. Van de veertienduizend studenten, mbo’ers, scholieren en hun ouders die de moeite namen om de website wiljijstufi.nl te bezoeken, zei 42 procent niet meer te gaan studeren als zij geen basisbeurs zouden ontvangen.