Opinie

Technische wc-weetjes

Het toiletbezoek is voor sommigen een moment om in stilte wijsheid en inspiratie op te doen. Techneuten hoeven daarbij niet geconfronteerd te worden met Delfts Blauwe filosofie. Voor deze veeleisender bevolkingsgroep is er de ‘Techniek Scheurkalender 2005’. Het dikke papierblok wordt op initiatief van techniektijdschrift De Ingenieur uitgegeven en bevat 365 technische weetjes met opvallend hoog Delfts gehalte.

De kalender lijkt ideaal om tijdens een kort moment van stilte weer inspiratie op te doen voor bijvoorbeeld een anekdote aan de eettafel. Waarbij je je medebewoners versteld doet staan van het grote gemak waarmee je met een vleugje humor kennis uit je mouw schudt.

Om verbaal tijdens de maaltijd een goed figuur te slaan is het wel noodzaak de goede dag voor het moment van eerbied te kiezen. Bijvoorbeeld 12 maart. Op deze dag in 2005 kun je lezen over de vrouw die ’s werelds eerste naaktscÈne op het witte doek speelde, en ook nog eens een uitvinding deed die vandaag nog bij gsm-technologie wordt toegepast. Hedy Lamarr werd op de twaalfde maart acht jaar geleden alsnog geëerd voor haar vinding, door de Amerikaanse Electronic Frontier Foundation.

De inzending van Rob Mudde van het Delftse Kramerlab over hot shots is een andere leuke binnenkomer. Deze shots hebben namelijk niks te maken met Charlie Sheen, maar zijn een term van voor de Amerikaanse burgeroorlog. Om een huis in brand te schieten moest je zorgen dat je kanonskogel bij aankomst lekker heet was.

Voor je broertje dat net examen moet doen is de gortdroge uitleg van de wet van Archimedes nuttig, maar voor bij de maaltijd is hij ongeschikt. Beter kun je de inzending van IRI-onderzoeker Menno Blaauw aan de scheurkalender opdissen. Hij beschrijft de begrafenis van Marie Curie, de Poolse Nobelprijswinnende radiochemicus. Omdat haar familie dacht dat ze door dat gevaarlijke onderzoek radioactief was geworden, werd ze begraven in een driedubbele kist met een laag lood in de voering.

Deze willekeurige greep uit 2005 blijkt redelijk representatief voor de totale scheurkalender. Niet iedere schrijver of wetenschapper in de kalender had ‘zijn dag’, toen hij zijn bijdrage opstuurde. Fris geschreven anekdotes en leuke weetjes zijn daardoor soms met schoolborduitleg afgewisseld. Gelukkig heeft een jaar 365 dagen en dus valt er nog genoeg te leren en te lachen op de wc. En bij een slechte dag is de afvoer nabij.

Rypke Zeilmaker

De Techniek Scheurkalender. Uitgeverij: Veen Magazines.

ISBN: 9076988420.

In veel studentenhuizen hangt de kleinste ruimte in huis vol minimalistische massacommunicatie. Bejaarden hangen er wandtegeltjes met wijsheden als ‘Eigen haard is goud waard’. En meestal hangt er een kalender waarop valt te lezen dat Tante Jo of Janneke de vijfentwintigste verjaart.

Rypke Zeilmaker

De Techniek Scheurkalender. Uitgeverij: Veen Magazines.

ISBN: 9076988420.