‘Superwaardeloos’

Dubbel gevoel voor zeilsters, corporale slaag voor virgilaanse hockeydames en vliegende start van zijdeurpromovendus.
Een ‘dubbel gevoel’, daarmee kampten TU-studente Annette Duetz (TN) en haar compagnon Annemiek Bekkering na de bijna perfect verlopen medalrace vorige week zondag, in de Golf van Biskaje.

Het WK zeilen in de ‘stoere vrouwenboot’ de 49er FX waren ze een week eerder uitstekend begonnen. Op de voorlaatste dag van het evenement faalde het duo echter opzichtig. Door een aantal verkeerde keuzes kwam het koppel als zestiende over de finish. “We hebben het eigenlijk weggegeven, dat is gewoon superwaardeloos”, erkende Bekkering. Frustrerend, want door het opgelopen puntenverschil met nummer drie in de totaalstand, was de kans op eremetaal – en daarmee ook de kans op directe kwalificatie voor de Spelen in Rio – verkeken.

Toch kon het koppel zich een dag later in de medalrace voldoende oppeppen om als tweede te finishen en zo hun vierde plaats vast te houden. “Het is echt fijn dat we hebben laten zien wat we kunnen”, zei Duetz direct na afloop. “We gingen met een plan het water op en hebben dat uitgevoerd, zo eenvoudig ging het eigenlijk vandaag. We hadden de medalrace bijna nog gewonnen ook. Het gevoel over onze vierde plaats is nu wel dubbel. We hebben in het begin van de week heel goed gevaren en gisteren alle kansen op een medaille weggegeven. Maar ik denk dat we over een tijdje blij zijn met dit resultaat.”

Blij zijn met het resultaat is wel erg zacht uitgedrukt voor de voldoening die moet hebben geheerst bij de hockeydames van DSHC, nadat de corpsvrouwen bij de competitie-opening de prestigestrijd met het Dopie van Virgiel ruim in eigen voordeel hadden beslist: 5-1. Voor hen kan het seizoen vermoedelijk nu al niet meer stuk. Bovendien werd in speelronde twee ook Noordwijk verslagen (2-1). Het hoogst spelende TU-team, heren-1 van DSHC, begon in klasse 1B eveneens met twee zeges. Slachtoffers waren De Reigers en De Kieviten.

Zo’n vliegende start kenden verrassend genoeg ook de neutrale mannen van Scoop in 3B. De heren, die dankzij een zelf ingezette wildcard en een geslaagd verlopen eendaags play-off toernooi als middenmoter zowaar promotie naar de derde klasse in de wacht sleepten, begonnen de nieuwe competitie doodleuk met twee zeges. Dat geldt in dezelfde klasse trouwens ook voor Dopie.

Dat belooft wat voor de onderlinge confrontatie op 12 oktober. Eerder al liet Scoop-voorzitter Jorin van der Harst in deze rubriek zelfverzekerd weten: “Dat wordt een kraker. Ik denk dat wij met 3-1 gaan winnen na een 1-1 ruststand.” Wordt vervolgd.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl