Supercomputer voor TU

De TU Delft krijgt later dit jaar een nieuwe supercomputer, Delft High Performance Computing Centre (DHPC). De Japanse computerfabrikant Fujitsu en een delegatie van de TU Delft tekenden afgelopen maandag 22 maart het leveringscontract tijdens een opgenomen ceremonie

De TU Delft streeft ernaar de supercomputer dit najaar beschikbaar te maken voor studenten en onderzoekers. De aanschaf van de hard- en software gaat volgende week direct van start. De levering wordt half juni verwacht, waarna de installatie kan beginnen.

In juli zullen ontwikkelaars de laatste hand leggen aan de software-instellingen en de integratie met het netwerk van de TU Delft. Dan volgen in augustus prestatietesten met geselecteerde gebruikers.  De supercomputer krijgt dan verschillende projecten te verwerken, zoals het simuleren van het weer of het analyseren van elektrische stroomnetten.

Eerder schreef Delta waarom de TU Delft een eigen supercomputer nodig heeft naast de nieuwe supercomputer van SURFsara voor universiteiten en onderzoeksinstituten. (RS)

Rayan Suryadikara / Science Desk Intern