Wetenschap

Superbus-ingenieur Antonia Terzi (50) overleden

Bij een verkeersongeval in Groot-Brittannië is vorige week Antonia Terzi overleden, destijds een van de drijvende krachten achter de Superbus van de TU Delft.

Antonia Terzi, 1971 - 2021. (Foto: Sam Rentmeester)

Min of meer bij toeval
In die tijd leerde TU-luchtvaartdeskundige Joris Melkert haar kennen. Als driekoppig managementteam van het Superbus-project zouden hij en Wubbo Ockels jarenlang nauw met Terzi samenwerken. “Antonia kwam min of meer bij toeval op ons pad, toen we werden getipt dat ze in Delft was om meer over voertuigaerodynamica te weten te komen”, herinnert hij zich. “Eenmaal in gesprek bleken haar kwaliteiten zo indrukwekkend dat ze direct een aanstelling als ud en chief vehicle designer van de Superbus kreeg aangeboden.”

‘Het was een voorrecht een team te vormen met iemand die zó goed was

Rolmodel
Terzi nam de uitdaging aan en kwam naar Delft. Melkert: “Het was een voorrecht om een team te vormen met iemand die zó goed was in wat ze deed. Naast vakinhoudelijk was Antonia ook als mens bijzonder om mee te werken. Ze was een standvastige vrouw die zich de kaas niet van het brood liet eten. Velen zagen haar als een rolmodel – ze was een van de eerste vrouwen die het maakten in het hart van de Formule 1 en behoorde tot de eerste vrouwelijke ud’s bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Zelf wilde ze daar niet veel van weten. ‘Ik doe gewoon mijn werk’, zei ze altijd.”

Foto: Tomas van Dijk

Expert van wereldklasse
Hoe onderscheidend Terzi’s kwaliteiten waren, spreekt volgens Melkert ook uit het vervolg van haar loopbaan. “In 2014 hadden we met de Superbus zo’n beetje bereikt wat we wilden bereiken: we hadden een uitgebreid testprogramma uitgevoerd met de RDW (de Rijksdienst voor het Wegverkeer, red.) en de bus had een kenteken gekregen, nota bene uitgereikt door de minister zelf. Antonia is toen naar Groot-Brittannië gegaan, om als hoofd aerodynamica en akoestiek bij Bentley te gaan werken. Ook haar latere aanstelling als hoogleraar bij de Australian National University, die qua ranking een flink aantal treetjes hoger staat dan de TU, toont dat ze een expert van wereldklasse was.”

Bosbranden en pandemie
Tragisch genoeg heeft Terzi haar hoogleraarschap nooit fysiek in Canberra kunnen uitoefenen, vertelt Melkert. “Bij haar sollicitatie begin 2020 lukte het nog nét om heen en weer te vliegen, tussen alle bosbranden door. Maar daarna kwam covid-19 en ging Australië op slot. Anderhalf jaar lang heeft ze haar hoogleraarschap vanuit Groot-Brittannië online vervuld. Tot vorige week. Haar zus belde me zaterdagochtend met het slechte nieuws. Echt een drama, ja.”

Antonia Terzi werd 50 jaar. Volgens de Canberra Times was ze ‘one of the most celebrated engineers of her generation.’ Nieuwsmedia van over de hele wereld maken melding van haar overlijden.

(Foto: Sam Rentmeester)

Marieke Enter / Nieuwsredacteur