Stylos gebruikt prijzengeld voor project ‘beeld en taal’

In het stadhuis van Rotterdam ontvangt de studenten van Stylos morgen de Rotterdam-Maaskantprijs 1998. Daarmee begeeft Stylos zich in een roemrijke schare van eerdere prijswinnaars als Aldo van Eyck en Rem Koolhaas.

De Maaskantprijs wordt iedere twee jaar uitgereikt, om de plaats die architectuur in de samenleving inneemt te vergroten en te verhelderen. Dit heeft het Delftsch Bouwkundig Studiegezelschap Stylos volgens de jury gedaan door ,,stelselmatig en continu de discussie en meningsvorming over architectuur en stedenbouw te stimuleren en te vernieuwen.”

Volgens oud-voorzitter Marieke van Schaaijk is de prijs een verdienste van alle studenten die de afgelopen tien jaar actief zijn geweest binnen Stylos. ,,Iedere bestuur legt in zijn jaar bepaalde accenten. Daardoor vernieuwen we continu in programma en inhoud.”

Met de prijs is een bedrag gemoeid van twee keer vijftigduizend gulden. Pascal Henneberque, penningmeester en secretaris van het huidige Stylosbestuur, weet daar al een bestemming voor. ,,Tien procent investeren we in algemene faciliteiten, wat hard nodig is. De rest gebruiken we voor het project ‘beeld en taal’, een onderzoek naar de manieren van communicatie tussen de vakwereld, studenten en het publiek.”

Van Schaaijk: ,,Interieurarchitectuur is nu bijvoorbeeld erg in, dus daar verschijnen vele tijdschriften over waarin kennis naar een groot publiek gebracht wordt. Architectuurtheorie daarentegen blijft meestal beperkt tot een handjevol vakidioten. Zo willen we overal de communicatie in kaart brengen.”

Er zijn zo’n vijftig studenten bezig met het onderzoek, verdeeld over verschillende werkgroepen. Het is nog moeilijk aan te geven wat het onderzoek zal opleveren. Henneberque: ,,We zijn nog in een verkennende fase. Later wordt pas duidelijk waar we ons op gaan richten. Maar het resultaat zal uiteindelijk gepresenteerd worden in beeld en taal, in een tentoonstelling eind mei en een publicatie.”