Stufi niet aangepast voor verkiezingen

Het huidige kabinet slaagt er waarschijnlijk niet meer in om het eens te worden over studiefinanciering. Bonden boosHet kabinet moet nog steeds officieel reageren op het rapport van de commissie-Hermans over studiefinanciering, dat in november verscheen.

De regeringspartijen in de Tweede Kamer maken zich niet druk over de vertraging, maar de studentenbonden zijn wél kwaad. De commissie-Hermans wilde onder meer het budget van studenten met honderd gulden per maand verhogen. Dat moet het kabinet in elk geval alvast doen, vindt het ISO. ,,Kamerhuur en eten worden niet plotseling goedkoper als het kabinet zich bezint”, voert ISO-voorzitter Erik van Buiten aan.

Wat Ritzen zelf van ‘Hermans’ vindt, is wel duidelijk. Al meteen na het verschijnen zei hij te voelen voor het versoepelen van de 27-jaarsgrens die nu nog geldt voor de studiefinanciering. Ook voelt hij voor meer flexibiliteit in het beurzenstelsel. Maar verder hoeft er van Ritzen niet veel te veranderen. De andere partijen in het kabinet willen zich echter niet op dit standpunt vastleggen.

De studentenbonden vrezen nu dat studiefinanciering geen belangrijke rol zal spelen in de verkiezingscampagne. De partijen hoeven er dan geen beloften over te doen. (HOP/HOb)

Bonden boos

Het kabinet moet nog steeds officieel reageren op het rapport van de commissie-Hermans over studiefinanciering, dat in november verscheen. Vorige week liet Ritzen echter weten dat het zeer de vraag is of het kabinet er vóór de verkiezingen van mei nog uitkomt.