Studievertraging door problemen met digitale collegedictaten

Studenten kunnen studievertraging oplopen door problemen met de online collegedictaten. Pas 279 van de 1200 dictaten zijn beschikbaar.

De problemen zijn ontstaan door de leverancier van de dictaten én trage docenten. Twee weken geleden ontstonden de problemen doordat de site van leverancier Nextprint onbereikbaar was. De studenten konden hun dictaten daardoor niet online bestellen. “Dit systeem is ingevoerd om de reprorechten goed te kunnen afdragen. En het is bedoeld als opstap naar open courseware, zoals MIT dat bijvoorbeeld heeft”, zegt directeur onderwijs & studentenzaken drs. Anka Mulder. “Maar dat blijkt uiterst lastig in te voeren.”

Het probleem ligt gecompliceerder dan op het eerste gezicht lijkt. Behalve de technische mankementen bij de leverancier, zijn de docenten laat met het leveren van het materiaal waaruit de collegedictaten worden samengesteld. “Misschien zijn docenten huiverig voor het nieuwe systeem”, zegt Oras-fractielid Volkert Oosterlaak. “Door alle problemen zijn ze misschien voorzichtig geworden. De student is er de dupe van. Zonder collegedictaten kun je bepaalde opdrachten niet maken en mis je essentiële vakinformatie. Als dit niet snel wordt opgelost, lopen studenten studievertraging op.” Ook Mulder vindt dat de problemen snel moeten worden opgelost. “We gaan weer praten met de leverancier om alle technische mankementen te verhelpen.”

Trage docenten moeten volgens Mulder een extra duwtje in de rug krijgen, om alle collegedictaten zo snel mogelijk af te krijgen. Er zijn twee proeven geweest op faculteiten. “We hadden daardoor al een vermoeden dat sommige docenten er moeite mee zouden krijgen. Daarom hebben we alle faculteiten tijdig geïnformeerd over het op tijd leveren van alle dictaten.” Ook de decanen zijn betrokken bij het project. “Maar kennelijk is het lastiger dan we dachten om zoiets op de hele universiteit in te voeren. Niet alle docenten hebben hun informatie eerder ingeleverd, zoals de bedoeling was.”