‘Studieboeken te duur’

Stapels nieuwe en dure boeken moeten studenten ieder jaar kopen. Dat kan goedkoper, vinden twee TU-studenten. Met hun vereniging Boekswap willen zij een schakel vormen tussen kopers en aanbieders van gebruikte studieboeken.

Het eerste jaar dat Malcom Brown en Said Idoum luchtvaart- en ruimtevaarttechniek kwamen studeren in Delft, moesten zij naar eigen zeggen vierhonderd euro neertellen voor een stapel van twintig boeken, die ze gedurende het jaar nodig zouden hebben. Aan het einde van dat jaar hadden ze een probleem, vertelt Brown: “Wat moesten we met die boeken doen? We vinden ze te duur en sommige hadden we nauwelijks of helemaal niet gebruikt. Toen dachten we: studenten kunnen elkaar helpen.”

Zo ontstond het idee voor Boekswap. Bij Boekswap kunnen studenten hun gebruikte studieboeken inleveren. De eerste inzameldag was in april in de Library. Van 18 juni tot 13 juli kunnen studenten opnieuw hun boeken inleveren in de bibliotheek. In augustus volgt weer een inzamelronde en begin september start de verkoop. Wie vijf of meer boeken tegelijk inlevert, is meteen lid van Boekswap en krijgt daarmee een paar euro extra korting op tweedehands boeken.

Op ieder boek plakken Brown en Idoum een sticker met de naam van de eigenaar. Die laatste krijgt bij het inleveren een bonnetje mee. Eind september kan die het geld van de verkochte boeken komen halen in de bibliotheek. De niet-verkochte boeken mag hij weer meenemen.

Boekswap zamelt dit eerste jaar boeken in die horen bij de bacheloropleidingen van alle faculteiten, op Bouwkunde na, omdat daar veel verschillende boeken worden gebruikt. Boekswap kiest alleen voor de druk die nu wordt gebruikt, of één druk eerder.

Brown en Idoum hebben nog niet geteld, maar hebben in april al aardig wat boeken ingezameld, vertellen ze. Die liggen nu opgeslagen in de bibliotheek. Idoum: “Het lijkt erop dat studenten er blij mee zijn. Als ze horen dat ik ze 25 euro kan geven voor een boek, vinden ze dat toch wel goed klinken. Met dat geld kunnen ze weer andere boeken bij ons kopen. Zo kun je honderden euro’s besparen.”

Studenten kopen hun boeken nu nog goeddeels nieuw op hun faculteit of bij de VSSD, die ook zelf boeken uitgeeft. Frank van Olmen is bij de VSSD verantwoordelijk voor de financiële zaken en de inkoop van boeken. Hij juicht Boekswap toe. “Het is ons streven om studenten onbezorgd te laten leven. Dat kan mede door boeken zo goedkoop mogelijk aan te bieden en zelf boeken uit te geven. De prijzen van vooral buitenlandse titels zijn soms schandalig hoog. Dat zou zo de helft minder kunnen.”

www.boekswap.com