Wetenschap

Studententeam presenteert aardbevingsbestendig huis voor slachtoffers Turkije

Bouwkundestudenten hebben een plattelandshuis ontworpen voor de aardbevingsslachtoffers in Turkije, dat ze gaan bouwen en testen. Delta was bij de presentatie van het ontwerp.

Teamleden tillen de maquette van het prototype naar binnen bij de onthulling van het ontwerp. (Foto: ART)

Een stampvolle zaal met familie, vrienden en pers wacht in spanning op de onthulling van het ontwerpLeyla van der Waarde, Meriç Kessaf en Hena Micoogullari van Alphen nemen het publiek mee in hun turbulente reis vanaf de aardbeving in Turkije op 6 februari 2023 tot aan de presentatie eind november. De afgelopen maanden hebben ze hard gewerkt aan het ontwerp van een nieuw huis voor de slachtoffers van deze aardbeving. Tijdens de presentatie blijkt uit de lovende reacties van het publiek dat het onder de indruk is van hun doorzettingsvermogen.

Handen uit de mouwen

De schok van de aardbeving in Turkije en Syrië afgelopen februari dreunde door in Delft, waar Van der Waarde en Kessaf architectuur studeren. Vlak na de ramp vonden ze elkaar in hun wens om zich in te zetten voor al die mensen die hun huis hadden verloren. Al snel ontstond het idee: we studeren bouwkunde, laten we de huizen zelf gaan maken. Het ART (Architectural Recovery Team) was geboren en een maand na de ramp hielden ze een vierdaagse workshop voor studenten waar twaalf conceptontwerpen uitkwamen.

Na de workshop stopte het niet voor het duo, want het onderwerp ligt hen nauw aan het hart. Beiden hebben Turkse roots en Kessafs familie komt uit de zwaar getroffen stad Antakya. Tijdens de presentatie blikt Kessaf terug: “Ik ben bouwkunde gaan studeren omdat ik wist dat daar ooit een aardbeving zou komen.”

Een huis om te blijven

Het team ging hard aan het werk en dit resulteerde in het prototype voor een permanente woning. Architect Micoogullari van Alphen ontvouwt op de presentatie het ontwerp, dat is gericht op circulariteit en flexibiliteit. Elk huis heeft dezelfde core-unit bestaande uit een keuken, badkamer, opslagruimte en technische installaties. Om dit hart van de woning heen kan de woning groeien met het gewenste aantal kamers. De vorm en grootte van het complete ontwerp verschillen, afhankelijk van de wensen van de toekomstige bewoners. Het meest compacte ontwerp is 78 vierkante meter (m2). Ruim, maar noodzakelijk, vindt het team: de huizen moeten niet opnieuw een tijdelijke oplossing zijn en daarom staat hoge levenskwaliteit voorop. Daarnaast is er gelet op rolstoeltoegankelijkheid, met het oog op de aardbevingsslachtoffers die gehandicapt zijn geraakt. De constructie zal waarschijnlijk bestaan uit CLT (kruislaaghout), vanuit een duurzaam oogpunt en omdat de mensen zich niet meer veilig voelen in gebouwen van beton.

Een greep uit de mogelijke plattegronden om de core-unit heen.

Excursie naar een spookstad

Het ontwerp is het resultaat van twee excursies naar de getroffen regio. Met een groep van experts bezocht het team in Antakya en omgeving burgemeesters en architecten. Kinderen uit de buurt leidden hen rond in de verwoeste wijken: “Het voelde echt als een spookstad,” aldus Kessaf.

Ze verbleven vijf nachten in een containerkamp, waar mensen wonen wiens huis was verwoest. Een indrukwekkende ervaring. “Er was maar één stopcontact per container, je moest kiezen tussen een koelkast of een telefoon.”

Vanaf links: Meriç Kessaf, Bengüsu İbiş Güner en Leyla van der Waarde op de plek van de aardbeving. (Foto: ART)

De bouw van het prototype

Nu is het ontwerp klaar om gebouwd en getest te worden. Er is een crowdfunding gestart om de eerste unit te bouwen, de kosten hiervoor zijn 40 duizend euro. Na de bouw wordt het prototype uitgebreid getest, uiteraard op aardbevingsbestendigheid. Dan gaat het per vrachtwagen naar Antakya, waarna de kamers eromheen worden gebouwd. Als het experiment slaagt, kijkt het team of de productie op te schalen is. De bedoeling is om in dat geval alles ter plaatse te laten produceren met materialen uit de streek.

Naast het bouwen van huizen in Turkije heeft ART een algemener doel, namelijk het opbouwen van een kennisplatform. Dit platform zal handzame handleidingen bevatten die overal ter wereld toegankelijk zijn, om in vergelijkbare rampgebieden zelf te kunnen starten met bouwen.

• Benieuwd geworden naar het Architectural Recovery Team? Bezoek de website of help hen via de crowdfunding om hun doel te behalen.
  • Maandag 11 december was het ART onderdeel van de documentaire Pauw in Turkije. Dit is hier terug te kijken. Kessaf verschijnt op minuut 25:40.
  • ART heeft een groep studenten die zich focust op Marokko. Daar was afgelopen september ook een zware aardbeving.
  • Dit semester staat de studio Extreme Architecture van de master architecture in het teken van de aardbevingen in Turkije. Het doel van de studio is het ontwerpen van een aardbevingsbestendige basisschool met kinderopvang in Antakya. De studenten organiseerden een excursie en gingen met 52 studenten en drie docenten naar de locatie, waar ze spraken met onder andere ngo’s en kinderen uit de buurt.
  • Redacteur Nikita Ham is student aan de faculteit Bouwkunde en kent de teamleden van ART persoonlijk. Ze heeft hun werk de afgelopen maanden van dichtbij gevolgd.

Teamleden van het ART bij de ontwerppresentatie. V.l.n.r. Alizé Massonnet, Meriç Kessaf, Burcu Köken, Hena Micoogullari van Alphen, Leyla van der Waarde en Job Schroën. (Foto: ART)

Nikita Ham / Student-redacteur