Studentenstops alleen nog in medische sector

Bij de studierichtingen bouwkunde in Delft, bedrijfskunde in Maastricht, Japankunde in Rotterdam en civiele techniek en management in Twente bestaat niet langer een studentenstop. Het achterwege blijven van een numerus fixus bij de laatste opleiding is opvallend, omdat er vorig jaar juist voor het eerst een stop voor was ingesteld. De belangstelling voor deze studie is onder nieuwe eerstejaars echter op zijn retour. Japankunde, bouwkunde en bedrijfskunde kennen een langere geschiedenis van studentenstops. Bij de laatste twee opleidingen is de capaciteit de laatste jaren al regelmatig verhoogd.

De universiteiten hebben dit jaar slechts gevraagd om studentenstops bij biomedische wetenschappen in Nijmegen en Leiden en medische biologie in Utrecht. De instroom bij deze opleidingen is wegens gebrek aan capaciteit opnieuw beperkt tot 80 eerstejaars.

Daarnaast gelden studentenstops bij diergeneeskunde (175 eerstejaars), geneeskunde (1686) en tandheelkunde (210).(HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Vrijwel alle studentenstops aan de universiteiten zijn voor volgend studiejaar afgeschaft. Alleen in de medische sector is loting nog schering en inslag. De teruglopende belangstelling van scholieren voor een studie in het hoger onderwijs maakt beperking van de toelating bij bijna alle studierichtingen overbodig.

Marcel Wiegman