Studenten zitten Ritzen op zijn dak

De actie was een initiatief van het Landelijk Actie Comité, maar de organisatie was in handen van het Delfts Aktie Komité (DAK), dat de actie organiseerde onder het thema ‘DAK op het dak’. Rond zes uur ’s morgens op maandagochtend verzamelde zich op station Delft zo’n dertig actievoerders. Volgens Stijn Vriends, voorzitter van de VSSD, ‘viel de opkomst zwaar tegen.’

In Zoetermeer werd het ministerie met professionele alpinistentouwen, touwladders en keukentrapjes beklommen. Dat een enkele actievoerder van een meter hoogte ruggelings in het water rond het ministerie viel mocht de pret niet drukken. Voor de bewaking het door had, had de actiegroep het hoogste punt van het ministerie bezet met vlaggen en spandoeken.

De bewaking reageerde gepikeerd op de actie van de studenten. ,,Ik vind het best een ludieke actie, maar niet als ik om zes uur uit mijn bed gebeld ben,” reageerde één van de bewakers. De bewaking probeerde de studenten dan ook zoveel mogelijk kort te houden door het verwijderen van spandoeken en het doorsnijden van touwen.

Wel is het de actievoerders gelukt om als avondeten een zak met frites en andere snacks warm naar boven te takelen. De nacht werd op het dak doorgebracht onder een zelfgebouwde tent in meegebrachte slaapzakken. Van het commentaar van de minister dat ,,de studenten vanaf het dak niet goed hoorbaar zijn” begrepen de actievoerders niets. Jupijn Haffmans, woordvoerder van de dakploeg: ,,Ik heb diverse telefonische interviews gegeven door onze portable telefoon. Ritzen had ons gewoon kunnen bellen.”

Ondanks verwoede pogingen om een luchtbrug in stand te houden met een sportvliegtuigje, een modelvliegtuig en zelfs met heliumballons, is het ’s morgens niet gelukt om verdere voorraad naar het dak te vervoeren. De actievoerders zagen alle publiciteit naar Prinsjesdag gaan. Bovendien moesten enkele studenten verplichte colleges lopen. Zij besloten daarom rond één uur ’s middags de actie te stoppen. (P.R.)

Paul Rutten

Op het dak van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in Zoetermeer hebben afgelopen maandag en dinsdag een twintigtal studenten dertig uur lang gebivakkeerd. De actievoerders eisten dat minister Ritzen de wet op de bestuursstructuren, waarin de afschaffing van de universiteits- en faculteitsraden wordt voorgesteld, intrekt.

Paul Rutten