Studenten willen weekkaart niet kwijt

Niet meer dan een handvol studenten heeft zijn OV-weekkaart ingeruild voor een OV-weekendkaart. Studenten konden tot 1 mei van kaart wisselen.Dit blijkt uit een eerste inventarisatie van het ministerie van onderwijs.

De geringe animo om van een week- op een weekendkaart over te stappen was voorspelbaar. Veruit de meeste studenten vinden de weekkaart veel aantrekkelijker, omdat hij recht geeft op vijf dagen gratis reizen. Dat is alleen niet zo tussen 15 juli en 15 augustus. Dan biedt de kaart slechts een korting. De weekendkaart geldt vanaf vrijdagavond zeven uur.

Vorig jaar beweerde minister Ritzen bij hoog en bij laag dat veel studenten hun weekkaart zouden omruilen voor een weekendkaart. Dit werd vooral verwacht van mbo’ers, die vaak dicht bij huis naar school gaan. Nu er nauwelijks is omgeruild, kost de OV-kaart minister Ritzen vier jaar lang 120 miljoen gulden meer dan hij had gehoopt. In verband met de OV-kaart wordt maandelijks 71,50 gulden op de basisbeurs ingehouden. Thuiswonende studenten betalen bijna 52 gulden. (HOP/P.E.)

Pieter Evelein

Dit blijkt uit een eerste inventarisatie van het ministerie van onderwijs. Eind deze maand worden de definitieve cijfers bekend. De OV-kaart is sinds 1 november 1994 gesplitst. Destijds koos 87 procent van de studenten voor een weekkaart en 13 procent voor een weekendkaart.

Pieter Evelein