Onderwijs

Studenten willen deel spoorviaduct behouden

Vier studenten bouwkunde zijn een actie gestart voor gedeeltelijk behoud van het spoorviaduct in Delft. Dat zware betonnen bouwwerk, dat nu nog de stad doorklieft, wordt geheel gesloopt als de treinen in 2015 ondergronds gaan. “Een misstap.”


De bouwkundestudenten, die samen ontwerpbureau Pact11 vormen, willen dat een deel van het viaduct blijft staan en een nieuwe functie krijgt. Er zou een VVV-kantoor in kunnen, een café, het zou een uitkijkpunt kunnen zijn of een speelplaats. De studenten – Maarten van der Burg, Ruben Lentz, Wessel Steenhuis en Thomas Steigenga –  hebben zes ontwerpen gemaakt om te laten zien hoeveel er in hun ogen mogelijk is.



Volgens Steigenga is het spoorviaduct ‘mooi in al zijn lelijkheid’. Maar vooral is het viaduct in zijn ogen historisch erfgoed dat behouden moet blijven. Lentz vult aan: “Veel mensen vinden het spoorviaduct lomp en lelijk. Maar ooit was deze functionele manier van bouwen een belangrijke architectonische stroming.” Steigenga denkt dat als een deel van het viaduct mooi wordt uitgezaagd en herontwikkeld, er een samenspel kan ontstaan met de omgeving. Dan krijg je een mooie historische gelaagdheid.” Wel moet het bouwwerk een openbare en actieve functie krijgen, benadrukt hij. “Beneden een café en boven een speelplaats bijvoorbeeld.”



In eerste instantie zagen de studenten hun actie vooral als een goede oefening. Lentz: “Maarten wist dat de plannen voor de nieuwe Spoorzone in contracten zijn vastgelegd.” Als de treinen in 2015 ondergronds gaan, begint diezelfde zomer de sloop van het volledige spoorviaduct, dat nu nog de stad doorklieft. De studenten vinden die gehele sloop een ‘misstap’.



Ze zijn blij verrast met de positieve reacties die ze krijgen. Zo zijn ze benaderd door een bewonersvereniging, die wel wil helpen meedenken. Binnenkort is er een gesprek met de Werkplaats Spoorzone. Inmiddels, zo zegt Steigenga, is Pact11 ervan overtuigt dat hun plan goede kans maakt. Niet in de laatste plaats omdat het past in de tijdsgeest. “Top down ontwikkelen slaat om naar eigen initiatief van mensen”, weet Lentz.



Pact11 gebruikt de komende tijd vooral om ‘de dialoog gaande te houden en het draagvlak uit te breiden’. De studenten gaan bijvoorbeeld met maquettes naar de Dag van de Architectuur op 21 juni in Delft.



De actie voor het behoud van het spoorviaduct is niet het eerste project van Pact11. Zo maakten de studenten eerder plannen voor hernieuwd gebruik van de watertoren die deel uitmaakt van hun eigen faculteitsgebouw. Lentz studeert bovendien af op de herontwikkeling van het waterfront van de Schie aan de Kanaalweg.  Ook deden ze meerdere opdrachten in opdracht van particulieren.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.