Studenten bij wijze van bijbaan les laten geven aan scholieren. Dit idee van de Technische Universiteit Delft (TUD) om het lerarentekort op te lossen levert veel kritiek op.
/strong>
Eind deze week zal een haalbaarheidsonderzoek verschijnen. Daaruit moet blijken of de scholen in de Randstad en de TUD-bevolking er iets in zien om studenten – maar ook docenten – een paar uur per week voor de klas te plaatsen.
Gabriëlle Muris, die het onderzoek coördineert, denkt dat het plan doorgaat. Volgens haar zijn de reacties enthousiast. Binnen de kortste keren lieten ook zo’n twintig studenten weten dat ze wel voor een bijbaan als leraar zijn te porren.
Het is de bedoeling dat de technische studenten les gaan geven in wiskunde, scheikunde en natuurkunde. De TUD heeft een eigen lerarenopleiding voor die vakken. Die zal de studenten een korte didactische training geven. ,,De inhoudelijke kennis hebben ze wel.”
Jelle Kalderwaij van het instituut voor lerarenopleidingen van de Universiteit Utrecht krabt zich achter de oren. ,,Ik kan me voorstellen dat scholen op dit moment alles aangrijpen om mensen voor de klas te krijgen. Maar als structurele oplossing is dit absoluut verkeerd.”
,,Een slecht idee”, vindt ook Fransien van ter Beek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). ,,Op deze manier kun je generaties toekomstige studenten naar de kloten helpen. Want mensen gaan nu eerder studeren als ze les hebben gehad van gekwalificeerde docenten.”
Grada Huis van de Besturenraad Protestants Christelijk Onderwijs stelt dat de TUD in elk geval creatief heeft nagedacht over een oplossing van het lerarentekort. ,,Maar de kwaliteit moet wel gehandhaafd blijven.”
De besturenraad lanceerde zelf onlangs het plan om afgestudeerde hbo’ers en academici een verkorte lerarenopleiding te laten volgen. ,,Maar dat gaat om mensen die hun studie hebben afgerond en bovendien een jaar lang begeleid worden.”
Studenten bij wijze van bijbaan les laten geven aan scholieren. Dit idee van de Technische Universiteit Delft (TUD) om het lerarentekort op te lossen levert veel kritiek op.
Eind deze week zal een haalbaarheidsonderzoek verschijnen. Daaruit moet blijken of de scholen in de Randstad en de TUD-bevolking er iets in zien om studenten – maar ook docenten – een paar uur per week voor de klas te plaatsen.
Gabriëlle Muris, die het onderzoek coördineert, denkt dat het plan doorgaat. Volgens haar zijn de reacties enthousiast. Binnen de kortste keren lieten ook zo’n twintig studenten weten dat ze wel voor een bijbaan als leraar zijn te porren.
Het is de bedoeling dat de technische studenten les gaan geven in wiskunde, scheikunde en natuurkunde. De TUD heeft een eigen lerarenopleiding voor die vakken. Die zal de studenten een korte didactische training geven. ,,De inhoudelijke kennis hebben ze wel.”
Jelle Kalderwaij van het instituut voor lerarenopleidingen van de Universiteit Utrecht krabt zich achter de oren. ,,Ik kan me voorstellen dat scholen op dit moment alles aangrijpen om mensen voor de klas te krijgen. Maar als structurele oplossing is dit absoluut verkeerd.”
,,Een slecht idee”, vindt ook Fransien van ter Beek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). ,,Op deze manier kun je generaties toekomstige studenten naar de kloten helpen. Want mensen gaan nu eerder studeren als ze les hebben gehad van gekwalificeerde docenten.”
Grada Huis van de Besturenraad Protestants Christelijk Onderwijs stelt dat de TUD in elk geval creatief heeft nagedacht over een oplossing van het lerarentekort. ,,Maar de kwaliteit moet wel gehandhaafd blijven.”
De besturenraad lanceerde zelf onlangs het plan om afgestudeerde hbo’ers en academici een verkorte lerarenopleiding te laten volgen. ,,Maar dat gaat om mensen die hun studie hebben afgerond en bovendien een jaar lang begeleid worden.”
Comments are closed.