Studenten vinden ophef over bierestafette overtrokken

De politie zoekt een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Dat vinden Delftse studentenverenigingen over de roep om een verbod op openbare drankfestijnen tijdens de ontvangstweek.

De tweede man van de Delftse politie, Kees Zandbergen, deed dit voorstel vorige week in de gemeentelijke stuurgroep integraal veiligheidsbeleid. Aanleiding was de bierestafette van de Delftsche Studentenbond (DSB) tijdens de afgelopen ontvangstweek (Owee). Die vond plaats op straat dat Zandbergen niet meer vindt kunnen.

Zandbergen zegt desgevraagd niet te snappen dat de gemeente vergunningen afgeeft voor dit soort drankwedstrijden. Met drankgelagen op de openbare weg krijgen voorbijgangers een verkeerd signaal, vindt hij.

De club van Delftse studentenverenigingen, de Verenigingsraad (Vera), vindt dat de politie de zaak ontzettend opblaast. Volgens voorzitter Roderick Gort wordt er bij de bierestafette van de DSB maar een biertje per persoon gedronken, en doen mensen ’totaal vrijwillig en vrijblijvend’ mee. “Die estafette is niets meer dan een ludieke actie die tijdens een speciale week plaatsvindt.”

Volgens Gort onderschrijven alle studentenverenigingen die zijn aangesloten bij de Vera ‘het belang van verantwoord alcoholgebruik’. “Indien nodig nemen de verenigingen zelf maatregelen om excessief alcoholgebruik te beperken.”

“De koppeling drankspelletjes en ontgroening is er een die al jaren niet meer bestaat”, vervolgt Gort. “Alcoholgebruik tijdens de kennismakingstijd is zeer streng gereguleerd, dan wel totaal verboden.”

Het verbieden van de bierestafette zoals de Delftse politie wil, is voor de verenigingen geen ramp, zegt Gort. “Maar het zou zonde zijn voor de verenigingen en de stad als dit leidt tot het verbieden van alle openbare activiteiten van studentenverenigingen.” Dat kan in zijn ogen leiden ’tot het verminderen van de transparantie van de verenigingen naar de bewoners van de stad Delft’.

Burgemeester Bas Verkerk, voorzitter van de stuurgroep integraal veiligheidsbeleid, vindt net als de politie dat drankspelletjes op de openbare weg niet passen in het anti-alcoholbeleid, dat landelijk wordt opgezet.

Toch wil hij openbare bierestafettes nu nog niet verbieden. Hij legt de bal bij de studenten. “Ik wil overleg met de Owee-commissie en de studentenverenigingen over de beeldvorming om te zien wat zij kunnen veranderen.”

Hij vindt dat er nog wel wat te verbeteren valt aan hun omgang met alcohol. “Als studenten binnen de muren van de vereniging drinken, geeft dat op dat moment minder herrie en overlast. Maar als zij vervolgens dronken naar buiten gaan, vormen ze een gevaar voor zichzelf en anderen. En dan kunnen wij ze weer uit de gracht vissen.”