Studenten tevreden over experimentele chipkaart

Het experiment met de chipkaart, die onder meer dient als collegekaart, OV-kaart, bibliotheekkaart, betaalpasje en communicatiemiddel met de Informatie Beheer Groep (IBG), werd ruim twee maanden geleden gestart aan de Universiteit Twente, de Rijksuniversiteit Groningen en de Hogeschool van Groningen. Grootste probleem blijkt tot nu toe de herkenbaarheid. Een vijfde van de gebruikers heeft wel eens te maken gehad met conducteurs of buschauffeurs die de kaart niet herkenden als vervoersbewijs. Ook waren er nog veel informatiezuilen, die dienen om contact te leggen met de IBG, niet aangesloten.

Het zijn slechts kinderziektes, oordelen de initiatiefnemers. De ‘papieren’ OV-kaart heeft inmiddels dezelfde kleuren als de chipkaart en de technische problemen met de informatiezuilen zijn opgelost. Verrast werd het consortium door het gemak waarmee studenten gebruik maken van de zuilen. Vrijwel niemand heeft problemen met dit nieuwe communicatiemiddel. Slechts acht procent van de kaartbezitters heeft hulp in moeten roepen van de ‘helpdesk’.

Ruim de helft van de ondervraagden vindt de chipkaart een ,,enorme verbetering ten opzichte van vroeger”. Bijna driekwart vindt haar zeer gebruikersvriendelijk, terwijl 85 procent aangeeft geen enkele functie van de kaart te willen missen. Ook uitbreiding met extra functies wordt als positief ervaren: 77 procent zou daar geen bezwaar tegen hebben. De combinatie van functies maakt studenten wel bang voor verlies: 84 procent van de bezitters ziet dat als een probleem. Het consortium is blij met die uitslag. Het betekent dat studenten goed op de kaart zullen passen.

Conclusies over de verdere verspreiding van de kaart trekken de initiatiefnemers nog niet. In december en februari vindt opnieuw een gebruikersonderzoek plaats. Dan komt ook de mogelijkheid aan de orde om met de chipkaart te betalen. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Het consortium Studentenchipkaart (IBM Nederland, PTT Telecom en de Informatie Beheer Groep in Groningen) is tevreden met de eerste resultaten van de experimentele, multifunctionele kaart voor studenten. In een enquête van onderzoeksbureau Intomart onder 1125 van de eerste twintigduizend kaartbezitters beoordelen de gebruikers het produkt met een 7,2.

Marcel Wiegman