Studenten stemden (Groen) Links

De BoerBurgerBeweging heeft vorige week de Provinciale Statenverkiezingen gewonnen, maar niet in de studentensteden en al helemaal niet op de campussen van universiteiten en hogescholen. Daar was GroenLinks meestal de grootste partij. Zo ook in Delft. Hier kreeg GroenLinks de meeste stemmen en boekte nieuwkomer Volt de grootste winst.

In de studentensteden wonnen vooral de progressieve partijen en de VVD in de verkiezingen voor de Provinciale Staten en (indirect) de Eerste Kamer. De BoerBurgerBeweging (BBB) was er minder populair.

Op de campussen van universiteiten en hogescholen stonden stembureaus. Daar was de voorsprong van GroenLinks meestal groter dan in de rest van de stad, blijkt uit de tellingen die de Kiesraad heeft gepubliceerd.

GroenLinks scoorde goed: de partij werd de grootste in Amsterdam, Delft, Eindhoven, Groningen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Wageningen. In Den Haag en Breda is de VVD de nummer één geworden, maar staat GroenLinks op de tweede plek.  (HOP, PvT)

Uitslagen Provinciale Staten verkiezingen 2023 in studentensteden. (Data en beeld: HOP)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl