Studenten stellen prioriteiten bij onderwijsvernieuwing

De studentenraad (SR) vindt dat de onderwijsfaciliteiten van de TU snel verbeterd moeten worden. Ook de invoering van ICT in het onderwijs heeft hoge prioriteit.

De twee actiepunten werden door de studenten voorop geplaatst tijdens de bespreking van de plannen van rector Wakker voor onderwijsvernieuwing. Met name de situatie rond collegezalen en studiehulpmiddelen werd ‘zorgwekkend’ genoemd. Er moet een standaard komen voor de inrichting van de onderwijsruimtes, vindt de SR. Vorige week werd al de oprichting van een ICT-werkgroep aangekondigd. Deze moet gaan onderzoeken hoe de TU informatie- en communicatietechnologie beter in het onderwijs kan integreren.

Naast instemming en het verzoek tot spoed plaatste de raad ook kanttekeningen bij de vernieuwingsplannen van het college. Het instellen van een tussentijds kandidaatscertificaat mag absoluut geen nieuw uitstroomniveau betekenen, aldus de studenten. En bij het opzetten van nieuwe opleidingen moet voorkomen worden dat juist de goede hoogleraren worden onttrokken aan de huidige Delftse opleidingen.

Het enige punt dat unaniem afgewezen werd door de studenten, was het instellen van een bindend studieadvies. Gesprekken hierover met de rector mislukten deze week.