Studenten sleutelen aan verkeer

Met camera’s en inductielussen in het wegdek houdt Rijkswaterstaat het verkeer nauw in de gaten. Delftse studenten helpen daarbij, met het analyseren van alle gegevens in een nagebouwde verkeerscentrale.

Intelligent Transport Systems Edulab heet de nieuwe faciliteit aan de Kluyverweg. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat heeft de ruimte samen met de TU opgezet. Masterstudenten die willen afstuderen in de verkeerskunde krijgen er sinds enkele maanden alle verkeersgegevens van de overheid tot hun beschikking. Van dreigende verkeersopstoppingen, tot beelden van ongelukken en wegwerkzaamheden.

“Tot nu toe was het lastig voor studenten om aan deze gegevens te komen”, zegt een van de initiatiefnemers, dr. ir. Serge Hoogendoorn van Civiele Techniek en Geowetenschappen. Vooral het feit dat de gegevens online zijn en dus direct beschikbaar maakt hem enthousiast. “We kunnen er talloze nieuwe studentenprojecten mee starten. Het ontwikkelen van nieuwe methodes om reistijden te voorspellen, bijvoorbeeld. Of het detecteren van ongelukken met slimme algoritmes.”

Drie studenten civiele techniek huisvest Edulab op dit moment. Aan het eind van het academische jaar hoopt Hoogendoorn dat dit er een paar meer zijn. Hij ziet ook een rol weggelegd voor studenten uit andere studierichtingen. “Om alle data goed te structureren heb je veel ict-toepassingen nodig”, zegt hij. “Informaticastudenten zijn dus ook welkom. Daarnaast zijn we in gesprek met mensen van de afdeling regeltechniek van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen.”

Rijkswaterstaat hoopt dat meer studenten zich voor verkeerskunde zullen interesseren door Edulab en wil tegelijkertijd nieuwe inzichten krijgen door het studentenwerk. “We zien de belangstelling voor verkeerskunde onder Nederlandse studenten al jaren afnemen”, zegt Henk Taale van de overheidsinstantie. “In de nieuwe faciliteit kunnen ze zien dat het onderzoek van groot maatschappelijk belang is.”

Vijfdejaars student civiele techniek Benno van der Griendt onderschrijft dit. “Je ziet zo vaak borden boven de snelweg die aangeven dat je opeens nog maar vijftig kilometer per uur mag rijden, terwijl het verkeer nog goed doorstroomt. Iedereen ergert zich daaraan. Ik maak een model waarmee we het ontstaan van files beter in kunnen schatten, en we deze ergernis voorkomen. In de verkeerscentrale zien we wanneer de borden aangaan en of dit wel of niet strookt met de verkeersomstandigheden.”

De samenwerking is voorlopig alleen met de TU Delft. Maar als het project aanslaat wil Rijkswaterstaat ook met andere hogescholen en universiteiten samenwerken.

De faciliteit laat overigens nog wel te wensen over. “Nu staan er nog maar een paar pc’s, maar we zijn van plan er grote videoschermen met beelden van het verkeer te plaatsen”, aldus Taale.