Studenten: scholing studieadviseurs nodig

Vorig jaar kreeg de TU ruim acht miljoen gulden uit dit fonds.

Studenten van het Delfts Overleg (VSSD, Oras, studie- en studentenverenigingen en Stip) hebben samen met het Studenten Service Centrum-in-oprichting een project ingediend. Voor het bedrag van een ton zouden studieadviseurs beter geschoold moeten worden. ,,De studieadviseurs zijn allemaal op verschillende gronden aangesteld en er vindt weinig onderling overleg plaats. Daarnaast zijn ze vaak slecht ingelicht over de snelveranderende nationale regelingen”, aldus Chris Engelsman, bestuurslid van de VSSD.

Dr.ir. H.A. Dieterman, projectleider van het Studenten Service Centrum, wilde het voorstel graag indienen. ,,Voor de taak als studieadviseur moet je ook geschoold worden”, aldus Dieterman.

Verder zijn er dit jaar twee projecten ingediend om tot een studieplanning voor studenten te komen. De faculteiten Civiele Techniek en Technische Wiskunde en Informatica stellen een computersysteem voor waarmee studenten een planning maken, die ingezien en beoordeeld kan worden door de faculteit.

Het studeerbaarheidsfonds van Ritzen, een half miljard gulden, is bedoeld voor onderwijsverbetering. Het werd ingesteld omdat de Tweede Kamer heeft geeist dat eerst het onderwijs verbeterd moet worden voordat het collegegeld weer omhoog mag. Voordat er evenwel geld uit dit fonds komt moeten de voorstellen nog door de Delftse en Haagse papiermolen. De plannen liggen nu bij de Delftse adviescommissie voor kwaliteitszorg onderwijs (AKO), die een oordeel velt. Op 1 april moeten de voorstellen bij de minister liggen. (Jrn.)

De TU heeft voor zes miljoen gulden aan ideeën voor onderwijsverbetering op papier gezet. Het is de tweede keer dat universiteiten plannen kunnen indienen voor het studeerbaarheidsfonds van minister Ritzen. Vorig jaar kreeg de TU ruim acht miljoen gulden uit dit fonds.