Studenten ondernemen barre zeiltocht over Noordzee

Zeven TU-studenten zeilden rond de jaarwisseling over de Noordzee, vanuit Oostende richting Londen en terug.,,Het is een groot festijn geweest.’

‘ Deelnemer en coördinator van het project Eelco Hoedemaker kijkt met genoegen terug op het evenement, dat naar eigen zeggen begon als ‘een grapje’: ,,We hebben met onze zeilclub Leukotheia, van Sint Jansbrug, al eens dergelijke zeezeilraces georganiseerd, maar dan in de zomer. Het leek ons een spannende uitdaging om de overtocht eens te wagen tijdens een ruiger jaargetijde. En het was mooi te combineren met de groots opgezette millenniumfeesten in Londen.” Nadat de nodige sponsors waren gevonden om de kosten te dekken, werd in de nacht van 28 december afgevaren vanuit Oostende. De heenreis, onder leiding van schipper Frank Stienstra, was zwaar. Hoedemaker: ,,Die duurde iets langer dan de geplande twee dagen. De wind blies uit de verkeerde hoek. Er hebben zeker de eerste dag veel mensen brakend over de railing gehangen. Sommigen hebben geslapen, maar dat was natuurlijk niet zo comfortabel als thuis. Je werd wel eens liggend tegen de muur wakker, in plaats van in je bed. Op de terugreis was de wind nog harder, maar kwam hij wel uit de goede hoek. We hebben toen een hoge snelheid van negeneneenhalf à tien knopen kunnen varen. Er was een windkracht van zes à zeven verwacht, afnemend tot drie à vier. Maar in plaats daarvan nam hij toe tot zeven à acht. Ggolven van vijf meter hoogte zie je om je heen schuimen.”

Super spannend, maar ook super gezellig was het, volgens Hoedemaker. ,,Je bent een week lang met zijn zevenen aan boord. We hebben in Londen wel aan de wal aangemeerd, maar je blijft toch met zijn allen op de boot.” Vanuit Oostende voer de boot via Ramsgate en Queensborough naar hartje Londen. Dankzij de welwillende medewerking van de plaatselijke autoriteiten konden de studenten op korte afstand van de Tower Bridge aangeleggen. Ze genoten van de vele aandacht voor hun Sun Oddysey 40, met twee stuurwielen. ,,Het is een luxe boot die van alle gemakken is voorzien. We hadden materiaal aan boord om via onze website het thuisfront dagelijks van informatie te voorzien.” Op donderdagavond 20 januari (vanaf half negen) geeft de zeilploeg voor geïnteresseerden een lezing over de tocht, bij Sint Jansbrug.

,,Het is een groot festijn geweest.” Deelnemer en coördinator van het project Eelco Hoedemaker kijkt met genoegen terug op het evenement, dat naar eigen zeggen begon als ‘een grapje’: ,,We hebben met onze zeilclub Leukotheia, van Sint Jansbrug, al eens dergelijke zeezeilraces georganiseerd, maar dan in de zomer. Het leek ons een spannende uitdaging om de overtocht eens te wagen tijdens een ruiger jaargetijde. En het was mooi te combineren met de groots opgezette millenniumfeesten in Londen.” Nadat de nodige sponsors waren gevonden om de kosten te dekken, werd in de nacht van 28 december afgevaren vanuit Oostende. De heenreis, onder leiding van schipper Frank Stienstra, was zwaar. Hoedemaker: ,,Die duurde iets langer dan de geplande twee dagen. De wind blies uit de verkeerde hoek. Er hebben zeker de eerste dag veel mensen brakend over de railing gehangen. Sommigen hebben geslapen, maar dat was natuurlijk niet zo comfortabel als thuis. Je werd wel eens liggend tegen de muur wakker, in plaats van in je bed. Op de terugreis was de wind nog harder, maar kwam hij wel uit de goede hoek. We hebben toen een hoge snelheid van negeneneenhalf à tien knopen kunnen varen. Er was een windkracht van zes à zeven verwacht, afnemend tot drie à vier. Maar in plaats daarvan nam hij toe tot zeven à acht. Ggolven van vijf meter hoogte zie je om je heen schuimen.”