Studenten maken reclame voor Bag it

Studenten in plasticzakkenpakken maken op de campus reclame voor Bag it. Deze documentaire draait woensdag 19 oktober om 12.45 uur simultaan op alle faculteiten.

De toegang is gratis, maar breng je eigen boterhammen mee. ‘Bag It’ is een uitdrukking om iets in een tasje te stoppen, maar ook om iets weg te stoppen, zodat we er niet meer over hoeven na te denken.

Voor wat betreft plastic is dit in beide gevallen waar. Voedselverpakkingen, flessen, zakken, stoelen, computers: plastic is niet meer weg te denken in onze moderne wegwerpmaatschappij. We komen inmiddels letterlijk om in de plastic.

Wat gebeurt er met al dat plastic, waar komt het terecht, wie doet er wat mee, wie niet? Plastic is licht, goedkoop, handig en… schijnbaar oneindig. Maar schijn bedriegt: na het zien van de documentaire Bag it kijk je nooit meer op dezelfde manier naar plastic.

Dankzij de wetenschap zijn wij in staat om naar de maan te reizen, sneller dan het geluid te vliegen, ingewikkelde operaties te verrichten en wat al niet meer. Maar de wetenschap kent niet alleen maar successen. Dankzij de wetenschap worden wij ook opgescheept met rotzooi: afval in de ruimte, kankerverwekkende asbest, stralingsgevaar en met plastic dichtgeslibde oceanen.

Negatieve gevolgen dus, waar de wetenschap (nog) geen antwoord op heeft gegeven. Reden voor Studium Generale om hier aandacht aan te besteden door middel van het vertonen van een uitgeklede, drie kwartier durende documentaire op 19 oktober 2011, gelijktijdig op alle 8 faculteiten van de TU Delft tijdens de lunchpauze.

Woensdag 19 oktober, 12.45 – 13.30 uur

BK zaal B – CiTG zaal F – EWI zaal B – IO Joost van der Grintenzaal

LR zaal B – TBM zaal A – TNW zaal E – 3mE zaal C

Kun je hier niet bij aanwezig zijn of wil je de hele versie van deze documentaire zien kom dan ’s avond naar DOK, Vesteplein 100, Delft aanvang 20.15 uur. De versie in DOK duurt 78 minuten en is de volledige versie van Bag It. Na afloop is er nog ruimte voor discussie. De toegang is gratis.

Gemiddeld 18,1 procent van de eerstejaarsstudenten uit 2009 haalde afgelopen jaar al zijn vakken in het eerste jaar. Vrouwen doen het beter dan mannen. Van de vrouwelijke studenten haalt 22 procent haar p-in-1, van de mannelijke studenten is dat 16 procent.
Ook dit jaar scoren studenten wiskunde (27,8 procent),  natuurkunde (23,6 procent), elektrotechniek (22,3 procent) en life science & technology 23,7 procent) relatief goed.

Maritieme techniek heeft procentueel de laagste score: 9,9 procent. Vorig jaar lag dat echter lager: toen haalde slechts een op de 25 zijn propedeuse in één jaar (p-in-1). Haalde bij Bouwkunde vorig jaar nog maar een op de twaalf eerstejaars zijn p-in-1, nu is dat gestegen naar één op zes.
Collegelid Paul Rullmann is tevreden over studenten die hun p-in-1 gehaald hebben, maar vindt een gemiddelde van een kleine twintig procent te weinig. “Het geeft aan dat onze opleidingen allemaal heel moeilijk zijn.”
Op de vraag of de propedeuse te zwaar is, antwoordt Rullmann dat daar de meningen over verschillen. “De een zegt dat studenten niet hard werken. De ander zegt dat het curriculum te vol is of te veel regels kent. Het is een mix en daar kijken we binnenkort naar.”

De TU moet zich daarom niet trots op de borst kloppen, vindt Rullmann. “Bij twintig procent doen we iets niet goed. Je ziet dat bij heel veel onderwijsvernieuwing een programma wel mooi samenhangend, maar niet lichter wordt. Je zou moeten nadenken over de vraag: wat is nu de essentie?”
Tijdens de feestelijke uitreiking van de propedeuses op zaterdag 13 november zei rector Karel Luyben dat uiteindelijk 6,1 procent van alle TU-studenten zijn bachelor cum laude haalt. Van de studenten die zijn p-in-1 haalt, haalt 34 procent zijn bachelor cum laude. “Kortom, er is een sterke correlatie tussen diegenen die sneller studeren en het beter doen. Het mag ook wel eens gezegd worden dat het niet zo is dat snelheid leidt tot middelmatigheid.”