Campus

Student is business op arbeidsmarkt

De advertentie-markt voor studenten groeit als kool.Het is weer zover. De economie zit in de lift en het reservoir aan hoger opgeleiden dreigt – onder invloed van demografische ontwikkelingen – op te drogen.

De vraag overstijgt het aanbod, en dus is het dringen op de advertentiemarkt. Zelfs het aantal ‘dragers’ van deze advertenties vertoont groei.

Onlangs verscheen het eerste nummer van ‘Oriëntatienieuws’, door uitgeverij Projekt Media kortweg ON genoemd. Het tweewekelijks blad is bestemd voor studenten die tegen hun afstuderen aanzitten of net klaar zijn. Wie de bon invult, krijgt het voortaan thuisgestuurd. De onderwerpen: ‘Wat ga ik verdienen?’, ‘Post-onderwijs is een jungle’, solliciteren, mobiliteit, stage, kortom, precies dezelfde onderwerpen die de onlangs gestarte ‘Studenten-Site’ van Intermediair ook biedt.

,,Ja, we vissen in dezelfde vijver”, aldus Patrick Vernack van Projekt Media, ,,maar wij zijn echt een afstudeerdersmagazine. Intermediair is dat niet.”

Vernak werkt al wat langer aan het magazine. ,,We hebben het eerst een tijdje geheim gehouden”, zegt hij. Meer uitgevers willen in de studentenmarkt duiken, maar nemen niet altijd de tijd en adem. ,,Bij ons ligt er een doortimmerde berekening aan ten grondslag. We nemen er anderhalf tot twee jaar de tijd voor.”
Hele pil

‘Advertentioneel’ is de studentenmarkt groot genoeg, aldus Vernack. ,,We verwachten zelfs groei, specifiek het segment van de starters. Mede door de economische groei ontstaat een grote behoefte aan hoger opgeleiden uit hbo en universiteit, wat een groei aan personeelsadvertenties zal betekenen. Aan deze marktverruiming zullen we zeker gaan verdienen.”

Ook de Nobiles-Ingenieursgids, een uitgave waarin bedrijven zich tegen betaling van zesduizend gulden aan de potentiële werknemer presenteren, meldt groei. Volgende maand komt de nieuwste editie uit en het ding blijkt de helft dikker dan de vorige. ,,Ja, het is een hele pil geworden”, antwoordt Anne-Simone Felix. ,,Het komt vooral door de informatici, de IT’ers. De vraag is enorm.” Sinds de start in 1990 gaat het Nobiles voor de wind. De eerste gids is nog maar éénvijfde van wat-ie nu is. Bovendien zijn dit jaar ook de ‘groten’ binnengehaald, Shell, ABN-Amro en de Rabobank. Felix is niet bang voor een krach, maar geeft toe: ,,Ergens houdt het op.”

Bert Wiggers, projectleider van de Intermediair-Studentensite, bevestigt de explosieve groei van personeels- en corporate identity-advertenties, maar tempert het enthousiasme: ,,Dit is zo’n conjunctuurafhankelijke advertentiestroom dat het in een paar jaar weer de omgekeerde wereld kan zijn.” Uiteraard moet de studenten-site ook adverteerders trekken (een banner kost 2500 gulden). De kosten wegen nog niet op tegen de baten, maar Wiggers verwacht dat dit over een jaar het geval is.

De on-line investering dient daarnaast nog een marketing-doel. Wiggers: ,,Wij zijn altijd een weekblad geweest, maar groeiennu door naar een gevestigd instituut. Wij zijn ‘kenner van de arbeidsmarkt’. Dat willen we benutten.” Het gratis Jaarboek (met profielen van werkgevers) en de site zijn uithangborden van een ‘vriend’ op loopbaan-gebied, aldus Wiggers. Deze vriend kent de wegen en valkuilen op het loopbaanpad. Iemand bij wie je van nature te rade gaat, ook later in je loopbaan. Een investering dus met nog langere adem.

De advertentie-markt voor studenten groeit als kool.

Het is weer zover. De economie zit in de lift en het reservoir aan hoger opgeleiden dreigt – onder invloed van demografische ontwikkelingen – op te drogen. De vraag overstijgt het aanbod, en dus is het dringen op de advertentiemarkt. Zelfs het aantal ‘dragers’ van deze advertenties vertoont groei.

Onlangs verscheen het eerste nummer van ‘Oriëntatienieuws’, door uitgeverij Projekt Media kortweg ON genoemd. Het tweewekelijks blad is bestemd voor studenten die tegen hun afstuderen aanzitten of net klaar zijn. Wie de bon invult, krijgt het voortaan thuisgestuurd. De onderwerpen: ‘Wat ga ik verdienen?’, ‘Post-onderwijs is een jungle’, solliciteren, mobiliteit, stage, kortom, precies dezelfde onderwerpen die de onlangs gestarte ‘Studenten-Site’ van Intermediair ook biedt.

,,Ja, we vissen in dezelfde vijver”, aldus Patrick Vernack van Projekt Media, ,,maar wij zijn echt een afstudeerdersmagazine. Intermediair is dat niet.”

Vernak werkt al wat langer aan het magazine. ,,We hebben het eerst een tijdje geheim gehouden”, zegt hij. Meer uitgevers willen in de studentenmarkt duiken, maar nemen niet altijd de tijd en adem. ,,Bij ons ligt er een doortimmerde berekening aan ten grondslag. We nemen er anderhalf tot twee jaar de tijd voor.”
Hele pil

‘Advertentioneel’ is de studentenmarkt groot genoeg, aldus Vernack. ,,We verwachten zelfs groei, specifiek het segment van de starters. Mede door de economische groei ontstaat een grote behoefte aan hoger opgeleiden uit hbo en universiteit, wat een groei aan personeelsadvertenties zal betekenen. Aan deze marktverruiming zullen we zeker gaan verdienen.”

Ook de Nobiles-Ingenieursgids, een uitgave waarin bedrijven zich tegen betaling van zesduizend gulden aan de potentiële werknemer presenteren, meldt groei. Volgende maand komt de nieuwste editie uit en het ding blijkt de helft dikker dan de vorige. ,,Ja, het is een hele pil geworden”, antwoordt Anne-Simone Felix. ,,Het komt vooral door de informatici, de IT’ers. De vraag is enorm.” Sinds de start in 1990 gaat het Nobiles voor de wind. De eerste gids is nog maar éénvijfde van wat-ie nu is. Bovendien zijn dit jaar ook de ‘groten’ binnengehaald, Shell, ABN-Amro en de Rabobank. Felix is niet bang voor een krach, maar geeft toe: ,,Ergens houdt het op.”

Bert Wiggers, projectleider van de Intermediair-Studentensite, bevestigt de explosieve groei van personeels- en corporate identity-advertenties, maar tempert het enthousiasme: ,,Dit is zo’n conjunctuurafhankelijke advertentiestroom dat het in een paar jaar weer de omgekeerde wereld kan zijn.” Uiteraard moet de studenten-site ook adverteerders trekken (een banner kost 2500 gulden). De kosten wegen nog niet op tegen de baten, maar Wiggers verwacht dat dit over een jaar het geval is.

De on-line investering dient daarnaast nog een marketing-doel. Wiggers: ,,Wij zijn altijd een weekblad geweest, maar groeiennu door naar een gevestigd instituut. Wij zijn ‘kenner van de arbeidsmarkt’. Dat willen we benutten.” Het gratis Jaarboek (met profielen van werkgevers) en de site zijn uithangborden van een ‘vriend’ op loopbaan-gebied, aldus Wiggers. Deze vriend kent de wegen en valkuilen op het loopbaanpad. Iemand bij wie je van nature te rade gaat, ook later in je loopbaan. Een investering dus met nog langere adem.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.