Buiten de campus

Stip voert woonactie op Markt

De Delftse politieke studentenpartij Stip heeft vrijdag 17 februari een geel houten huis op de Markt geplaatst. ‘Met dit huis willen we meer aandacht vragen voor pragmatische oplossingen en laten zien dat Stip zich hard inzet voor verbeteringen op de woningmarkt die we door samenwerken en nieuwe slimme constructies van onder andere Delftse kennis kunnen bereiken’, schrijft de partij in een persbericht. Naast het bijbouwen van woningen vindt Stip dat we slimmer moeten omgaan met de huizen die we al hebben: “Delft zet nu te weinig in op woningdelen en hospitaverhuur. Onnodig strenge regels voor een omzettingsvergunning werken dat nu tegen. Stip wil die regels zo snel mogelijk versoepelen.”, aldus Daylam Dag, raadslid van Stip.

(Foto: Stip)

Welke oplossingen dat zijn, maakt Stip niet duidelijk. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 is Stip de grootste politieke partij van de stad. Tijdens die verkiezingen hadden meerdere politieke partijen in hun verkiezingsprogramma aandacht voor innovatieve Delftse oplossingen om het woningtekort aan te passen.

In het Delftse coalitieakkoord staat het plan om 3500 studentenwoningen bij te bouwen tot aan 2030. De meeste plekken zijn nog niet gevonden worden. Onlangs berekende de Delftse fractie van D66 dat ook na het bijbouwen van 3500 extra woningen de stad met een tekort kampt van ongeveer 2000 studentenwoningen. (AdB)

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl