Wetenschap

Sterrenmix

Acht theedrinkers van sterrenmix, een kruidenmelange bestaande uit tientallen vermalen kruiden, belandden afgelopen maandag in het ziekenhuis.

/strong>

De drinkers hadden last van overgeven, dalende hartslag, flauwvallen en in sommige gevallen zelfs van hallucinaties. Het gaat alleen om sterrenmix van Hetger Natuurlijk. Het bedrijf uit Westervoort zegt geen idee te hebben wat er mis is met de kruidenthee. De thee is naar het laboratorium van de Keuringsdienst van Waren gestuurd, maar de analyse duurt lang. Het kan nog dagen duren voordat de boosdoener bekend is .

,,Nee hoor, dat is helemaal niet lang”, reageert dr.ir. Leendert Maat desgevraagd. Hij is universitair hoofddocent chemie van natuurlijke producten. ,,Natuurlijke mengsels zijn zeer complex. Een kruid bestaat wel uit honderden, soms wel duizenden verbindingen zoals eiwitten, koolhydraten, bladgroen, secundaire metabolieten, noem maar op. Als je niet weet waarnaar je zoekt, kan de oorzaak van de vergiftiging erg lang op zich laten wachten.”

Op de verpakking van een doosje sterrenmix prijken ingrediënten als venkelzaad, zoethout, steranijs, pepermunt, anijszaad en jeneverbes. Stoffen die op zichzelf niet giftig zijn. ,,Misschien zat er een schimmel in het theezakje”, speculeert Maat. ,,Zo’n schimmel kan toxische stoffen uitscheiden die zeer schadelijk voor ons zijn. Een andere mogelijkheid is dat iemand verkeerde producten heeft gemixt, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk.”

Prof.dr.ir. Thomas Maschmeijer is het met Maat eens. ,,Bij de groei of oogst van gewassen kunnen andere producten ontstaan die vervelende reacties geven in ons lichaam. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens een erg regenachtig seizoen waardoor veel planten wegrotten”, vult de organisch chemicus aan.

Paddo’s

,,Een schimmel die in de thee terechtkomt kan alkoïden produceren door allerlei reacties met organische verbindingen aan te gaan”, zegt prof.dr.ir. Roger Sheldon van de sectie biokatalyse en organische chemie. ,,Een vergiftiging door planten is vaak het gevolg is van zulke alkoïden. Dat zou dus de ziekteverschijnselen na het drinken van de thee kunnen veroorzaken.”

Alkoïden hebben invloed op ons centrale zenuwstelsel. De beruchtste alkoïde is lsd, een drug die zorgt voor heftige hallucinaties. Daarnaast vind je alkoïden terug in bepaalde giftige paddestoelen of in ‘paddo’s’ uit de smartshop. ,,Er is een overeenkomst tussen de symptomen van sterrenmixdrinkers en degenen die een vergiftiging door alkoïden hebben opgelopen.” Dat maakt de alkoïden dus dubbel verdacht.

Paddo’s