Campus

Stations van de toekomst

Uit de puinhopen langs het spoor, verrijzen prachtige stations. Dat laten drie studenten zien in de tentoonstelling ‘Station Centraal’.


Wie vaak met de trein door Nederland reist kan het niet zijn ontgaan: aan vrijwel alle grote stations wordt flink verbouwd. Of je nu in Rotterdam, Amsterdam, Arnhem of het vertrouwde Delft bent: het ziet eruit als een grote puinhoop. In al die grote bouwprojecten voelen de meeste ingenieurs (in spe) zich natuurlijk als een kind in een snoepwinkel. Zo ook bouwkundestudenten Frans Bochanen (24), Timo Cardol (25) en Roderick Trompert (25).



Op stations speuren zij via doorzichten graag naar werknemers in overalls die in een wirwar van steigers beton vlechten. “Vaak is maar een deel te zien, waardoor je geen beeld krijgt van het geheel”, zegt Trompert. Daarvoor bedachten de drie studenten een oplossing: een tentoonstelling over tien nieuwe stations in Nederland en België. Inclusief imposante maquettes en verklarende tekeningen.



“We tonen hoe complex de bouwprojecten zijn. Er zijn heel veel partijen bij betrokken: architectenbureaus, gemeentes, ProRail, NS, maar ook winkels die verhuurd worden. Een station is een doorvoerhaven, toegangspoort, visitekaartje van de stad en onderdeel van de omgeving. Er moet met zoveel rekening worden gehouden. Dat willen we laten zien”, zegt Bochanen.



Door de tentoonstelling is er eindelijk een plek waar de informatie van de grote bouwprojecten van stations naast elkaar te zien is. “In Arnhem, Delft, Rotterdam en Amsterdam zijn bijvoorbeeld wel informatiecentra. Maar niet iedereen heeft tijd en zin om die op eigen houtje allemaal te bezoeken. Op onze tentoonstelling kan dat wel. De maquettes staan naast elkaar”, zegt Trompert.



En daarbij valt direct op hoe verschillend de projecten zijn. Delft is een buitenbeentje omdat het station onder de grond verdwijnt en grotendeels aan het zicht wordt onttrokken. Arnhem springt er uit vanwege de opmerkelijke ronde vormen.



Daar is volgens de studenten een reden voor. De beslissing tot de bouw van het station van Arnhem in deze vorm, ontstond grotendeels voor de kredietcrisis. Net als de twee Belgische stations van Luik en Antwerpen, die ook te zien zijn, zijn het echte blikvangers. “Die stations zijn dicht bij het originele ontwerp gebleven en spectaculair. Het nieuwe station van Rotterdam zou dat eerst ook worden, met gebouwen in de vorm van champagneglazen”, zegt Trompert. Maar die plannen gingen de prullenbak in, vanwege de kosten. Dat blijkt onder meer uit afbeeldingen van eerdere ontwerpfases die de studenten ook tentoonstellen. Daarop zijn de ontwerpen van de stations van de afgelopen tien jaar te zien.



Een van de meest aansprekende stations staat volgens de studenten in Antwerpen. Daar is het oude gebouw intact gelaten en is men de diepte in gegaan. Met een fantastisch overzicht kan de treinreiziger tientallen meters diep op de perrons kijken.

Ook Luik springt in het oog, met een gigantische golvende overkapping. “Vooral omdat het de vraag opwerpt wat men met een station wil. In Luik is het een kunstobject en visitekaartje van de stad. Maar het hypermoderne gebouw is ook een grote breuk met de oude stadskern”, zegt Trompert. “In Nederland bouwen we liever functioneel en passen we het station in een stedelijk weefsel in.”



Het beste voorbeeld daarvan is Breda. Daar ontwierp de architect niet alleen het station, maar ook woningen en kantoren er omheen. “Er zijn zelfs ramen die worden dichtgemetseld, zodat het lijkt alsof het station er al lang staat en bij de omgeving hoort”, zegt Bochanen.



De studenten hopen met hun initiatief tentoonstellingen bij Bouwkunde nieuw leven in te blazen. Trompert: “Sinds de verhuizing naar de Julianalaan gebeurt er op dat gebied veel te weinig. Er was lange tijd geen plek voor en door reorganisaties werd de tentoonstellingscommissie opgeheven.”



‘Station Centraal’ is te zien in de Oostserre van faculteit Bouwkunde, Julianalaan 134 van 19 t/m 30 september.

Naast de tentoonstelling organiseren de studenten een symposium op 21 september, waar onder meer Spoorbouwmeester Koen van Velsen, ProRail en architectenbureaus aanwezig zijn. www.stationcentraal.eu 

In een persbericht spreekt Inholland van ‘een verschil van inzicht over de bestuursstijl’. Dat verschil bestaat al langere tijd, maar wordt ‘geaccentueerd door de problemen bij de opleiding MEM van Inholland-Haarlem’, aldus het bericht. De twee overige bestuursleden, Lein Labruyère en Joke Snippe, nemen voorlopig de taken over.

Optreden
Volgens de Volkskrant waren Dales’ medebestuursleden niet te spreken over diens optreden in de media rond de twijfelachtige afstudeerroute van de opleiding media & entertainment management. Langstudeerders zouden hun diploma zo goed als cadeau hebben gekregen.

Baantjesjager
Dales probeerde vooral het blazoen te zuiveren en toonde te weinig betrokkenheid bij de hogeschool, vinden Labruyère en Snippe. Ze hebben genoeg van zijn ‘baantjesjagersmentaliteit’, aldus de Volkskrant.

Geen fraude
Een commissie onder leiding van Gerd Leers, de aankomend minister van Immigratie en asiel, concludeerde dat er van fraude geen sprake was, maar dat er van alles mis is gegaan bij de MEM-opleiding. Demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt haalde hard uit naar Dales toen die het oordeel van de commissie-Leers als ‘vrijspraak’ opvatte.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.