Stapel mag op onderzoeksrapport reageren

De van fraude beschuldigde ex-hoogleraar Diederik Stapel krijgt 24 uur de tijd om het onderzoek naar zijn handelen te controleren op feitelijke onjuistheden.

Zowel de studenten als het cvb gaan – elk met hun achterban – in verzet tegen de kabinetsplannen. Volgens zowel studenten als cvb pakken die plannen onevenredig slecht uit voor de technische universiteiten, de technische opleidingen en de kenniseconomie.

Brief
Collegelid Rullmann kondigde vandaag aan dat ‘vandaag of morgen’ een brief naar het kabinet de deur uit gaat. Met de brief protesteert de TU Delft in 3TU-verband tegen de plannen van het kabinet en de gevolgen ervan voor de technische universiteiten. De brief van het cvb is volgens Rullmann afgestemd met andere activiteiten tegen de kabinetsplannen van de vereniging van universiteiten VSNU en het Bétaplatform.

Manifest
De Studentenraad meldde dat de studentenraden van de Nederlandse universiteiten gezamenlijk een manifest te hebben opgesteld tegen de kabinetsplannen. Ze zijn het onder meer niet eens met het vervangen van de studiefinanciering door een leenstelsel in de masterfase. Dat pakt voor technische studenten met een tweejarige master duur uit. Ook ageren de studentenraden tegen de verhoging van het collegegeld met 3000 euro voor wie meer dan een jaar vertraging oploopt. Het manifest wordt volgens sr-lid Niek van der Leer in de loop van volgende week aan staatssecretaris Zijstra van hoger onderwijs overhandigd.

De acties van het cvb en de sr sluiten aan bij andere initiatieven zoals de onlinepetitie ‘minimaalnominaal’. Die petitie is inmiddels bijna 80 duizend keer ondertekend.

De voorzitter van de commissie die onderzoek doet naar Stapels Groningse periode, Ed Noort, heeft dat gezegd, schrijft de Groningse Universiteitskrant. De commissie stuurt vandaag haar bevindingen naar het universiteitsbestuur van Tilburg en naar voorzitter Pim Levelt van de overkoepelende onderzoekscommissie.

Begin september werd sociaal psycholoog Diederik Stapel ontslagen door de Universiteit van Tilburg. Voormalig KNAW-president Pim Levelt werd gevraagd om de fraude in kaart te brengen. Omdat ook twijfels rezen over Stapels eerdere publicaties, werden ook in Amsterdam en Groningen commissies ingesteld om na te gaan welke onderzoeksdata Stapel verzonnen had.

De commissie Levelt zal alle conclusies samenvoegen in één rapport dat maandagmiddag wordt gepresenteerd.