STAP-subsidie voor TU-cursussen

Het lukt lang niet iedereen met belangstelling om een STAP-subsidie te krijgen voor een cursus van de TU Delft Extension School. In 2022 was er een proef van zes cursussen. Van de zestig subsidieaanvragen zijn er toen tien gehonoreerd. In 2023 zijn er van de 37 aanvragen vijf gehonoreerd.

De regeling, waarbij mensen 1000 euro scholingsbudget kunnen krijgen, is landelijk ongekend populair. Cursisten moeten zich, voordat ze de STAP-aanvraag indienen, aanmelden bij de opleider. Maar een inschrijving alleen biedt geen garantie op toekenning van het scholingsbudget. Tijdens de laatste aanvraagronde was de subsidiepot met daarin 34 miljoen euro al na 2,5 uur op.

Projectleider Cora van Haaren vindt dat jammer. “Ik hoop dat een herziening en verbetering van het STAP-registratiesysteem het aantal deelnemers laat groeien. Op die manier kunnen meer mensen hun vaardigheden ontwikkelen.”

Pilot
Sinds de start van de regeling in september 2022 biedt ook de TU Delft via haar Extension School verschillende cursussen aan die in aanmerking komen voor de subsidie. De cursussen richten zich op thema’s als duurzaamheid en circulariteit, de energietransitie, cybersecurity en meer.

Van Haaren benadrukt dat de TU momenteel als pilot een beperkt aantal cursussen aanbiedt, ‘maar we streven naar opschaling, zodat er tegen het eerste kwartaal van volgend jaar een meer volledig aanbod van de Extension School beschikbaar is’.

STAP staat sinds de invoering onder druk: zo liep de registratiewebsite herhaaldelijk vast en maakten tientallen opleiders misbruik van de subsidie. (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl