Stade de Barbara

Als Nederland speelt, ben je voor Nederland. Op wangedrag staan sancties. Dat merkte onderhuurder Freek Kneepkens die het bestond om gehuld in een kanariegeel Brazilië-shirt voor de buis te gaan zitten. Door de suppoost werd hij vriendelijk doch dringend verzocht in het hondenhok plaats te nemen, waar vandaan hij de wedstrijd heeft uitgegkeken. Kneepkens: ,,Volgende week vertrek ik voor een stage naar Brazilië. Mijn huisgenoten hadden me alvast een shirt gegeven, om daar te kunnen feesten in het geval Brazilië kampioen wordt. Toen ben ik zo dom geweest dat shirt meteen aan te trekken.” Hoofdschuddend: ,,Stom natuurlijk.”

Suppoost Erik van Iperen neemt zijn taak serieus: ,,Het is belangrijk dat de wedstrijden ordelijk verlopen, ook op de tribunes. De supporters hebben recht op een gezellige en veilige wedstrijd en zij willen dat niet verstoord zien door een of twee raddraaiers.” Straffen variëren van een berisping tot tijdelijke verbanning naar vak Z. In het uiterste geval kan een stadionverbod worden opgelegd, maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest. Angst om op te treden heeft Van Iperen niet: ,,Ik doe gewoon mijn werk.”

Alexander Smal zet zichzelf buiten spel door een asbak om te trappen. Hij toont zich een voorbeeldige fan: zonder morren neemt hij plaats in vak Z. Vanaf daar probeert hij door het plaatsen van slimme opmerkingen zich weer toegang tot de hoofdtribune te verschaffen. Een uitspraak over de voorwaardelijke gevangenisstraf van Maradonna kan op instemmend gebrom van zijn huisgenoten rekenen. Opgelucht keert hij terug naar vak D.

Het Panini-boek gaat van hand tot hand. Er bestaat een levendige ruilhandel in Panini-plaatjes, en sinds kort hebben de jongens een troef in handen: twee plaatjes van Dennis Bergkamp. Panini-adept Koert Breebaart: ,,Voor één Bergkamp kan ik makkelijk het hele Deense elftal krijgen.” Link is het wel. Mocht Bergkamp de volgende wedstrijd geblesseerd uitvallen, dan wordt hij onruilbaar. In opspraak geraakte spelers doen het ook goed: Lorenzo Staelens is na zijn akkefietje met Kluivert zeer in waarde gestegen.

Het Panini-boek is een scherprechter. Menig geschil wordt er mee uitgevochten. Wanneer het boek geen uitsluitsel geeft, wordt er beslist door de hoogste instantie: de FIFA-waarnemer. Een Salomonsoordeel heeft Floris de Groot nog niet hoevenvellen, tot zijn volle tevredenheid: ,,Tot nu toe is het een rustig kampioenschap. Laten we hopen dat het zo blijft.”

Waar ooit de keuken van de Sint-Barbara Huisvesting stond is nu een nieuwe voetbaltempel verrezen: het Stade de Barbara. Rond het televisietoestel zitten de dertien bewoners op de met bankstellen gebouwde tribunevakken A t/m F. Ze zijn van top tot teen oranje geschminkt. Boven hun hoofden zijn vlaggen van deelnemende landen aan het plafond gespijkerd, de Nederlandse leeuw prijkt op een van de oranje geverfde muren en aan de achterwand hangen de vellen van de voetbalpool. De winnaar incasseert de recette van de wedstrijden: twee gulden vijftig per toeschouwer. Negen van de dertien zien Nederland kampioen worden, alleen huisoudste en ‘FIFA-waarnemer’ Floris de Groot laat de oranjehemden in de kwartfinales sneuvelen. Tegen de Duitsers.