Sportnieuws

Sportnieuws van deze week: zilver en brons voor niet-Olympische roeiers, zeiler en beachvolleyer en de wielerkoers Ronde van Delft is aanstaande zondag 26 augustus in de TU-wijk.

Na de verwerkte teleurstelling over de gemiste Olympische Spelen, richtte de roeiende TU-promovendus Arnoud Greidanus zich met Joris Pijs in de lichte twee op het WK voor niet-Olympische nummers. De finalerace zondagochtend in het Bulgaarse Plovdiv begon niet best: na 500 meter lag de boot voorlaatste. “De Italianen waren wel al ver voor ons uit, maar na de push op de 800 meter begon de boot echt lekker te lopen”, verhaalt de Proteus-roeier op de clubsite. “Het tempo is vanaf daar niet meer onder de 39 (slagen per minuut) geweest.” In een indrukwekkende opmars voeren ze achtereenvolgens de Oostenrijkers, de Denen en de Fransen voorbij. “Met rokende slidings kwamen we over de finish, geen idee wie gewonnen had. Na vijftien lange seconden starend naar het uitslagenbord verscheen helaas Italië bovenaan, 0.07 sec sneller.” Dramatisch wilde Greidanus de start niet noemen, vertelde hij aan nlroei.nl: “Volgens mij hadden we gewoon een goede start. We hadden alleen niet verwacht dat de andere ploegen er zo krankzinnig vandoor zouden gaan.” Het WK-zilver compenseerde het gemiste Olympische avontuur: “De afgelopen maanden zijn ontzettend fijn geweest. Geen gezeur met selecties, gewoon lekker samen trainen en genieten van de sport. Deze zilveren medaille is gewoon een mooie prestatie.”

TB-studente Celine van Dooren was een maand geleden eveneens zeer content met haar zilver op het EK F16 catamaranzeilen op het Comomeer. Ze behaalde het eremetaal in de categorie gemengd dubbel, met de Australiër Jack Benson.

Voor Daan Spijkers was de bronzen plak tijdens het NK beachvolley in Scheveningen afgelopen zondag daarentegen een schrale troost voor de op de valreep gemiste Olympische kwalificatie. De bouwkundestudent vormt een team met Emiel Boersma.

Nu we toch op vaste wal zijn beland: zondag organiseert studentenwielervereniging WTOS wederom de Rabobank Ronde van Delft voor amateurs en elite/belofterijders. Het in de TU-wijk uitgezette parkoers van 1100 meter bestaat voor vijftig procent uit asfalt en vijftig procent uit klinkers. Info: www.rondevandelft.nl.