Sport – Delta 22

Rimke Braakman, behalve MST-student aan de TU ook topbeachvolleybalster, lijkt met teammaat Michelle Stiekema op het sportieve vlak in een flow te zitten.

Begin augustus won het tweetal in Porto het Europees kampioenschap onder 23 jaar. Afgelopen zondag baarde het koppel wederom opzien door op het Scheveningse strand in de halve finale van het NK het topduo Keizer/Van Iersel in drie sets te kloppen. “De laatste weken zijn we sterk in vorm”, erkent Braakman. “We draaien een veel beter seizoen dan verwacht. We waren een belangrijke underdog, maar toch waren we zelf erg verrast.” Later op de dag leverde de finalewinst op Remmers/Wesselink het stel een tweede gouden medaille van aanzien in korte tijd op. Bij de mannen stonden bouwkundestudent Daan Spijkers en Emiel Boersma zondag eveneens in de finale. Na verlies tegen het ogenschijnlijk onaantastbare koppel Nummerdor/Schuil mochten zij het zilver om hun nek hangen.

Andere topsport die in het teken van Olympische aspiraties staat, is het komende zondag van start gaande WK roeien in het Sloveense Bled. Daar zal een flinke portie Delftse deelnemers actief zijn. Proteus levert een afvaardiging van liefst zes toppers aan de Nederlandse ploeg. Sytske de Groot en Chantal Achterberg maken deel uit van de nationale vrouwenacht, terwijl de mannenacht als vanouds wordt gestuurd door Peter Wiersum. Ook verenigingsgenoten Roeland Lievens (LM4-), Arnoud Greidanus (LM2-) en Ellen Hogerwerf (D4-) zullen strijden om de medailles en hun plaats in de boot. Namens Laga zit Olivier Siegelaar in de Holland Acht en zal de van de universiteit in Boston naar Delft teruggekeerde Meindert Klem plaatsnemen in de zware mannenvier-zonder.

Aan de recreatievere kant van de sport maken de honkballende studenten van Hitmanics een moeilijk seizoen door. Na twaalf duels staat de vijfdeklasser met slechts drie punten laatste. “Alle goede spelers zijn weg”, vertelt eerste honkman Peter Wiegman, “en de nieuwelingen hebben nog te weinig ervaring. Toch heb ik er veel vertrouwen in dat het beter gaat worden, nu we wat intensiever zijn gaan trainen.” Of er gevaar van degradatie bestaat kan hij niet zeggen: “Ik weet eerlijk gezegd niet of er op dit moment nog een lagere klasse bestaat.” Zaterdag kwam de nummer voorlaatst Alphians 2 op bezoek in Delft. “We speelden goed, maar verloren toch”, aldus Wiegman die de 9-5 nederlaag deels toeschreef aan een gebrek aan voldoende aanwezige spelers.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl

Vergaderjaar 2010-2011