Sport – Delta 1

Waterpoloërs zitten niet op ijs te wachten, schaatsers wel. “Dramatisch”, reageert voorzitter Rutger Tollenaar van ELS kortaf op de vraag hoe de vorstloze winter tot op heden ervaren wordt bij de Delftse studentenschaatsvereniging.

De laatste tocht die op de clubsite wordt aangekondigd is geen toertocht, maar een kroegentocht. Gelukkig kan de schaatskoorts enigszins worden getemperd tijdens de vaste uren op de Uithof in Den Haag. En afgelopen zaterdag kon het buitenschaatsgevoel toch een beetje worden beleefd tijdens een interuniversitair toernooi op de open Jaap Edenbaan in Amsterdam. Mede door de koude wind schreven de deelnemende ELS’ers daar weinig pr’s op hun naam. Dat strenge winters een flink aantal spontane aanmeldingen voor het lidmaatschap opleveren, ondervond ELS vorig jaar. “Veel mensen komen er dan ineens achter hoe leuk schaatsen is.” De hoop op een flinke portie natuurijs is nog niet vervlogen, zegt Tollenaar: “We krijgen februari nog.”

De organisatie van de Wtos-regiocyclocross keek half december ook al uit naar winterse kou, liefst met regen, hagel en sneeuw. Extreme omstandigheden maken het fietsen door de modder, boomwortels en zand immers extra lastig en afzien is natuurlijk het ultieme genot voor een echte cyclocrosser. De ware liefhebbers hoorden likkebaardend de vroege weersverwachtingen aan waarin hagel, storm, regen en natte sneeuw werden genoemd. Uiteindelijk vielen de barre voorspellingen reuze mee, of eigenlijk dus tegen. Voor de coureurs op veldritfietsen bleek het in het bos achter Ikea uitgezette parcours redelijk goed berijdbaar. Het waren vooral de mountainbikers die het zwaar hadden in de blubber. In die laatste categorie werd de Vlaamse TU-student Robby de Bock tweede achter winnaar Niels Boon van Ahoy. Hoogst geëindigde Wtos’er in de A-klasse (uitsluitend veldritfietsen) was Ton Verbon die als zevende de finish passeerde.

Nog niet zo lang geleden was het uitlopen van een survivalrun voor een lid van SBV Slopend een prestatie op zich. Zondag haalden vijftien van de twintig leden van deze Delftse studentenbuitensportvereniging de finish van de survivalrun in het Gelderse Beltrum. In de categorie recreanten legde Joris Domhof de twintig kilometer met talloze hindernissen af in twee uur en 27 minuten, goed voor een vierde plaats. Op de wedstrijdvariant, ook over twintig kilometer, eindigde Frank Baas als beste Delftenaar op zeventien in 2.49. Minstens zo knap was de dertiende plaats van Jurjen Kamphuis op de run over twaalf kilometer, waaraan zich 238 deelnemers waagden.

Avans Hogeschool was een van de instellingen die afgelopen zomer in de media werden beschuldigd van dubieuze afstudeerroutes voor langstudeerders. Een oud-docent getuigde daarover in het tv-programma Eén Vandaag.

Maar volgens Van Kalmthout bestaan zulke trajecten niet bij Avans. “Uiteindelijk zijn het individuele docenten die een eigen afweging maken over een individuele student. Die afweging moeten ze goed kunnen verantwoorden bij de examencommissie”, zegt hij tegen hogeschoolblad Punt.

De examencommissies van Avans functioneren volgens hem goed. Het enige aandachtspunt is de documentatie en registratie van cases en beslissingen. Die commissieleden gaan daar een aanvullende cursus voor volgen.