Sport

De zaalvoetballers van Tutor strijden in de nacompetitie voor behoud van hun eerste divisieplek. Vrijdagavond werd op het sportcentrum tegen OACN Boys 2 een nipte nederlaag geleden: 4-5.

Een chaotische wedstrijd, omdat de scheidsrechter volgens Tutoriaan Joris Goos om ondoorzichtige redenen met kaarten strooide. “Op een gegeven moment stonden we zelfs met twee tegen drie spelers tussen de lijnen. Niemand begreep het kaartenbeleid van de scheids. Het was helemaal geen fysiek harde wedstrijd.” Deze week speelt Tutor de uitwedstrijd in Spijkenisse om een finaleplaats in de nacompetitie. De vraag is of de aan kwaliteit ingeboete studentenploeg niet te zwak is voor het landelijke niveau. Voor de tweede opeenvolgende keer eindigde Tutor met erg weinig punten in de onderste regionen. Goos: “We beschouwen deze wedstrijden als graadmeter. Als we de nacompetitie winnen, zijn we niet te zwak voor de eerste divisie. Als we worden uitgeschakeld zijn we blijkbaar niet goed genoeg.”
Voor de veldvoetballers van Ariston’80 is de nacompetitie sowieso alweer voorbij. Zaterdag speelde de periodekampioen de return tegen SEV, in de play-offs voor promotie naar de derde klasse. Na een afstraffing in Leidschendam (5-1) ging ook de thuiswedstrijd met vier treffers verschil verloren: 0-4. Het is een bijna jaarlijks ritueel dat de zaterdagclub de nacompetitie haalt om daarin vroegtijdig te sneuvelen. Volgend seizoen krijgt het team nieuwe kansen onder leiding van de nieuwe coach Arjan van der Meijde.
Datzelfde geldt voor het hoogste mixed tennisteam van Obvius, dat na de voorlaatste wedstrijd van de voorjaarscompetitie geen kans meer maakt op de hoogste twee posities. De vierdeklasser kwam niettemin zondag op het sportcentrum uitstekend voor de dag tegen Hartel 2 uit Spijkenisse door met 6-2 te winnen. “Mixed 1 heeft een beetje pech met blessures”, verklaarde bestuurslid Melchior van Wessem de licht teleurstellende prestaties. Het spant er nu om of het team als derde of vierde gaat eindigen in de poule. Van Wessem: “Ze deden het in de onderlinge ontmoetingen met de nummers een en twee toch meer dan behoorlijk, dus hopelijk zit een titel er volgend jaar met wat meer geluk en minder blessures wel in.”
Op het districtskampioenschap tijdrijden, vorige week woensdag in Ooltgensplaat, verschenen ook enkele leden van de Delftse studentenwielerclub Wtos aan de start. In de A-categorie eindigde Rik Houwers als vierde. Hij klokte 39:19 minuten over de drie rondjes van 9,2 kilometer. Dat had iets beter kunnen zijn, als hij niet verkeerd was ingelicht: “Ik ben daardoor zo stom geweest om vier rondjes te rijden.” Bij de eliterijders reed Emmanuel Ruitenbeek mee. De Nederlands kampioen bij de beloften (coureurs onder 23 jaar) had echter niet de vorm van de dag en werd slechts derde. Hij reed overigens niet mee als Wtos-lid, maar namens een semiprofploeg.

Leden van de Abo konden het maandagavond niet eens worden over het antwoord op een adviesaanvraag van Duwo. De verhuurder wil dat bewoners van dertig jaar en ouder in studentenwoningen plaatsmaken voor nieuwe studenten. Ze heeft daarvoor uiterlijk 27 oktober een advies nodig van de bewonersclub.
De verhuurder heeft de dertigplusbewoners onderverdeeld in verschillende categorieën. Wie niet meer studeert, moet weg uit woonruimte die voor studenten is bedoeld. Wie nog wel studeert moet een campuscontract krijgen waarin staat dat hij binnen zes maanden na zijn studie plaatsmaakt voor studenten.

Het vorige bestuur van de Abo wilde daar een proefproces over voeren, maar de vooral oudere leden vonden dat daarmee de belangen van niet-studenten werden verkwanseld. Tijdens een ledenvergadering twee weken geleden werd het bestuur daarom weggestuurd.
Het lukte de stuurloze Abo maandag niet om alsnog tot een advies over deze dertigplusbewoners te komen. Tijdelijk voorzitter Thijs Timmerman vond een conceptbrief van lid Hans Talmon te negatief. Beleid alleen maar afwijzen zonder een alternatief te bieden, zou te gemakkelijk zijn, vond Timmerman.
Hij had met de bewonersorganisatie uit Amsterdam gesproken en zag meer in de plannen voor een brief van deze club. Probleem was alleen dat deze brief nog niet klaar was. ‘Terug naar af’, zo oordeelde Hans Talmon verongelijkt. Ingaan op de door Duwo gemaakte categorieën zou volgens hem betekenen dat de Abo daarin meegaat.
Uiteindelijk kwamen de ongeveer twintig aanwezigen overeen dat leden deze week kunnen meedenken over een nieuwe brief en dat ze maandag 20 oktober weer bijeenkomen. Voor het kiezen van een nieuw bestuur moet de Abo nog kandidaten werven. (CvU)

Opinie: De ABo mist draagvlak